frikolekcje 2016 przystanek woodstockWoodstock roku 2016, do tej pory w niezawodnym jeśli chodzi o pogodę terminie na przełomie lipca i sierpnia, został przesunięty o dwa tygodnie wstecz. Odbył się wcześniej niż zwykle, już w połowie lipca. Powód to odbywające się w jego stałym terminie Światowe Dni Młodzieży zaś konsekwencją zmiany terminu była niezbyt udana pogoda. Burze i deszcz, wszechobecne błoto, problemy z dotarciem gdziekolwiek czy to samochodem czy na piechotę – oj, nie było  w tym roku lekko.

Mieliśmy dużo szczęścia w tym, że zostaliśmy ulokowani przez organizatorów w miejscu w miarę suchym i z możliwością dojścia do nas w miarę suchą nogą. Kiedy nie lało frikouczniowie przybywali do nas tłumnie. Kiedy padało było gorzej ale jeśli już kto do nas dotarł to znajdując pod dachem naszego namiotu schronienie przed deszczem nie opuszczał go ani zbyt chętnie, ani też zbyt szybko.

Przyjechaliśmy z 30 gitarami przeznaczonymi do użytku dla uczestników Frikolekcji ale nie tylko z nimi. Kilka ukulele i bas akustyczny były uzupełnieniem naszego instrumentarium. O ile maleńkie ukulele wzbudzały wśród gitarzystów uśmieszki politowania, to bas akustyczny spotkał się z dużym zainteresowaniem. Nie było do tej pory na Woodstock możliwości zakosztowania gry na takim instrumencie, wielu basistów miało bas akustyczny po raz pierwszy w rękach. Trudno im było ten bas z rąk wyrwać, bo też basiści to nacja mocno zaniedbywana do tej pory na Przystanku Woodstock, nie odbyły się jak do tej pory na żadnym festiwalu ani prezentacje basowego sprzętu ani warsztaty dla basistów.

Frikolekcje 20016 Woodstock Festiwal 34

Jako jedyni także prowadziliśmy na Woodstock warsztat Pierwszej Pomocy Gitarowej świadczący usługi jak w nazwie, ale także będący miejscem, w którym można było zasięgnąć rady doświadczonego lutnika we wszelkich  kwestiach dotyczących budowy, napraw i eksploatacji gitar.

Frikolekcje 20016 Woodstock Festiwal 4

Przerwy między lekcjami wypełniał Open Stage w czasie którego miał szansę zagrać i zaśpiewać każdy kto tylko miał na to ochotę. Rejestrowaliśmy te wykonania, oto jedno z nich. Więcej nagrań znajdziesz na naszym kanale https://www.youtube.com/user/firmaKISIELEWSKI

T.Burton Foresthill

T.Burton Foresthill, sprawdzony na Woodstok, niezawodny sprzęt intensywnie koncertującego muzyka. Wyrównane brzmienie, wygoda gry, stabilność stroju, znakomita prezentacja na scenie. Więcej…

Osobiście najbardziej podoba mi się wspólne granie i śpiewanie woodstockowych piosenek przez gromadzące się w naszym namiocie grupy gitarzystów. Kiedy zbierze się 40 osób i zagra oraz zaintonuje razem „Knockin On Heavens Door” to, uwierz mi, jest wielka moc w takim wspólnym graniu i śpiewaniu.

Fingerstyle to wspaniała gitarowa technika a praktykujący ją muzycy potrafią porywać tłumy ale… już się trochę przejadła uczniom Frikolekcji, zwłaszcza tym odwiedzającym nas systematycznie już od wielu, wielu lat. Zaproszony przez nas do przeprowadzenia jednej z lekcji

Wojtek Więckowski

przywiózł ze sobą świeży pomysł wprowadzenia do frikolekcyjnego programu szkolnego zajęć z techniki slide. My przywieźliśmy garść mosiężnych rurek.

Przeklinając konieczność przestrajania gitar do otwartego stroju wkrótce otworzyliśmy szeroko usta widząc z jaką zręcznością frikouczniowie radzili sobie z tak nietypowym sprzętem. Nie wszyscy mieli okazję wcześniej spotkać się z techniką slide, a tu popatrz, już po kilkunastu minutach ćwiczeń cała frikoklasa grała razem bluesową piosenkę! 30 gitar grających bluesa techniką slide brzmiało naprawdę powalająco.

Więckowski to muzyk tworzący obecnie przede wszystkim muzykę eksperymentalną, zwaną też muzyką improwizowaną. Dźwięki swoich gitar modyfikuje złożonym zestawem elektronicznego sprzętu. Było miło być świadkiem jego powrotu do wykonania tradycyjnych amerykańskich standardów folkowych. Uczniowie Frikolekcji mieli okazję usłyszeć nieprzetworzone dźwięki jego gitary akustycznej oraz jego głos z akcentem autentycznego amerykańskiego barda. Jest znakomitym gitarzystą i wokalistą, szkoda że tak rzadko można go usłyszeć w folkowym wcieleniu.

SLEDZIUHA

czyli Przemysław Śledź, nie pierwszy raz prowadził Frikolekcje i również tym razem nie zawiódł. Zapowiedział cykl lekcji „Jak DOBRZE grać akompaniament do piosenek” i oddał się temu tematowi bez reszty. SLEDZIUHA gra dobrze, wręcz znakomicie, jest to gitarzysta powszechnie znany z posiadanej przez niego „nadwyżki techniki”, a przy tym zna chyba wszystkie piosenki świata. Nikt nie mógł go zaskoczyć pytaniem dotyczącym harmonii, rytmu czy artykulacji jakiejkolwiek z nich.

Nie wystarczy znać akordy, rytm i tempo, żeby dobrze akompaniować. Monotonia akompaniamentów „ogniskowych” gitarzystów oraz to że posługują się wciąż tymi samymi „biciami” była dla SLEDZIUHA nie do zniesienia. Postawił sobie za cel pokazanie jak można urozmaicić akompaniament akordowy, uczynić go kołyszącym, wciągającym a nawet porywającym.

Nikt też lepiej niż on nie mógł poprowadzić wspólnego grania i śpiewania, SLEDZIUHA podsuwał uczestnikom Frikolekcji najlepsze tematy do jammowania. Jego niespożyta energia i uczestniczenie w przerwach Frikolekcji spowodowały, że zatarła się granica między lekcjami i przerwami, zajęcia SLEDZIUHA były jednym nieustającym ciągiem dobrej zabawy.

Michał Sieniawski

poprowadził swoje warsztaty przekazując treści przydatne muzykom zmierzającym w stronę grania profesjonalnego. Jak grać sprawnie technicznie nie gubiąc z pola widzenia piękna muzyki, jak odnaleźć swój własny styl, jak najlepiej zaprezentować się na scenie to najważniejsze z tematów jego wykładów.

Sieniawski okazał się najbardziej fingerstylowym gitarzystą. Jego prezentacje aranżacji utworów popularnych i standardów jazzowych przyciągnęły masę widzów z otoczenia naszego namiotu, bo też fingerstyle jest niezwykle efektowną techniką. Pozwalając na połączenie w czasie gry na jednym instrumencie akompaniamentu akordowego, linii basowej, grania melodii i wystukiwania rytmu przy użyciu technik perkusyjnych robi na każdym słuchaczu ogromne wrażenie.

Mateusz Rychły

miał za zadanie rozgrzać frikouczniów w najchłodniejszy z woodstockowych dni. Zajął się tym co tygrysy lubią najbardziej i wziął się za bary z bluesem. Trafił w dziesiątkę. Zaczynając od podstawowego akompaniamentu akordowego przeszedł przez proste, urozmaicające bluesa zagrywki do solówek do których udało mu się zachęcić co śmielszych i ambitniejszych uczniów swojej frikoklasy.

Jak dobrze trafiony był jego pomysł dowiodły przerwy międzylekcyjne które po zakończeniu każdej z lekcji długo jeszcze pozostawały wypełnione bluesem.


Już trzeci raz z rzędu prowadziliśmy indywidualne lekcje dla zupełnie początkujących i bardzo nam się to podobało. Ci początkujący to niekoniecznie małe dzieci, wśród nich znaleźli się także dorośli i chwała im za to. Nigdy nie jest za późno na naukę a muzykowanie dodaje życiu wartości w tak piękny sposób, że błędem jest tego nie spróbować. Lekcji początkującym udzielali Natalia i Daniel, nasi wolontariusze.

Warto było zostać wolontariuszem: obydwoje, Natalia i Daniel, dostali się do zespołu ASP prowadzonego przez Kabanosa. Daniel zagrał a Natalia zaśpiewała z Kabanosem na Wielkiej Scenie w finale Przystanku Woodstock. Dostali się do zespołu zasłużenie, to zdolni muzycy. Gratulacje!

Frikolekcje 20016 Woodstock Festiwal 23

Dziękujemy Natalii, Danielowi, Marcinowi i Mateuszowi za pomoc przy organizowaniu Frikolekcji, a Andrzejowi Waligórskiemu za udzielanie porad i przeprowadzanie drobnych napraw w ramach Pierwszej Pomocy Gitarowej, a także prowadzenie obsługi medialnej wydarzenia.

Share