dobra gitara akustycznaNiewiele w Polsce jest scen, na których regularnie można słuchać muzyki gitarowej. Tym ciekawszy wydaje się cykl koncertów zaproponowany przez warszawski klub Jazzarium.

Mariusz Adamiak, właściciel klubu i organizator największych festiwali jazzowych w Polsce zaprosił do współpracy wybitnych muzyków, powierzając im pieczę nad poszczególnymi cyklami tematycznymi. Opiekę nad gitarowymi piątkami objął Marcin Olak, muzyk znany z projektów solowych oraz ceniony gitarzysta sesyjny.

Jak przystało na gospodarza wydarzenia, Marcin Olak, w duecie z Leszkiem Potasińskim, wirtuozem gitary klasycznej, zagrał pierwszy koncert. Występem tym, który odbył się 14 października, duet Guitar Open rozpoczął cykl spotkań z gitarą w warszawskim klubie. To jeden z najciekawszych polskich projektów gitarowych, znany bywalcom festiwali gitarowych. Repertuar zespołu łączy tradycje wykonawcze gitary klasycznej i akustycznej, poczynając od historycznych form improwizacyjnych renesansu i baroku (recercadas, diferencias, folias), poprzez muzykę latynoamerykańską, na improwizacji jazzowej i współczesnej kameralistyce kończąc. Tym razem artyści skupili się na utworach współczesnych – w programie znalazły się kompozycje Sergio Assada, Egberto Gismontiego, Diego Rojasa i kilka utworów Marcina Olaka (w tym świetną balladę She Comes). Słuchacze dali poprowadzić się gitarzystom, którzy ponad wszelką wątpliwość udowodnili, że dwie gitary mają zaskakujący wręcz potencjał środków wyrazu.

Jazzarium stało się ostatnio miejscem równie ciekawego wydarzenia. Duet Pati MO (Patrycja Modlińska – śpiew, Marcin Olak – gitary) postanowił swoją debiutancką płytę nagrać podczas koncertu – z udziałem publiczności. Materiał został zarejestrowany 4. i 5. listopada właśnie w Jazzarium. Była to uczta dla uszu każdego melomana. Artyści bowiem improwizują, bawią się melodiami i harmonią, a nawet formą utworu. Wykorzystują możliwości barwowe swoich instrumentów, tak jakby próbowali dotrzeć do granic ich możliwości: na koncercie można było więc usłyszeć, obok śpiewu jazzowego i klasycznego również elementy beatboxu, a także preparowane, przestrojone i zapętlane dźwięki gitary.

bardzo dobra gitara akustyczna

Takie nagranie wiąże się z pewnymi wyzwaniami natury technicznej, ale za to pozwala uchwycić atmosferę, o którą bardzo trudno w sterylnych, studyjnych warunkach, a o to nam przecież chodzi – mówi Patryk Tylza z Freaky Frequencies, który podjął się realizacji tego przedsięwzięcia. W nagraniu wzieli udział:

* Patrycja Modlińska – śpiew,
* Marcin Olak – gitary,
* Patryk Tylza (Freaky Frequencies, www.freakyfequencies.pl) – rejestracja

Pierwszy koncert, odbywający się w ramach Sceny Gitarowej w Jazzarium, był otwarty dla publiczności (bilety w cenie 15 zł). Zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi eventami w Jazzarium na: www.marcinolak.com oraz www.facebook.com/scenagitarowa

Share