dobra gitara akustycznaBogate w wydarzenia lato ma się ku końcowi, nie szczędziło nam muzycznych emocji i miłych spotkań z pasjonatami gitary akustycznej. Setki jak nie tysiące osób przewinęło się przez Frikolekcje na Przystanku Woodstock, copiątkowe warsztaty gitarowe na poznańskich „kontenerach” czy nasz namiot na Happeningu Gitarowym. Niezmiennie tematem rozmów

T.Burton Greengo

lubi się popisywać swoją urodą.

T.Burton Greengo, stosunkowo niedroga gitara, jest polecana przez nauczycieli muzyki i zawodowych muzyków. Spełnia wymogi stawiane przez profesjonalistów, doskonała na scenę ale także świetnie sprawdzi się jako twoja pierwsza gitara. Nie zawiedzie w czasie występu na scenie, nie sprawi trudności na początkowych etapach nauki. Więcej…

z gośćmi tych wydarzeń, poza tym co najważniejsze – muzyką, były sprawy sprzętowe. Udostępnialiśmy uczestnikom różne modele gitar T.Burton w różnych konfiguracjach sprzętu służącego nagłośnieniu gitary akustycznej. Dało im to możliwość zaznajomienia się bliżej zarówno z najbardziej popularnymi jak i z najbardziej wyszukanymi możliwościami gitar i elektroniki. Zdarzyło się też wiele okazji do porównań gitar akustycznych i elektroakustycznych T.Burton z gitarami innych marek. Testowano nasze gitary, my mieliśmy okazję testować gitary innych.

Entuzjastyczne reakcje uczestników grających na naszych gitarach o treści: „Ależ ta gitara ma brzmienie!” i zaraz potem:  „A ile ona kosztuje?” były, nie ma co kryć, przyjemne lecz na ciepełku w okolicach serca kończyły się nasze korzyści. Rozdzielamy skrupulatnie wydarzenia o treści muzyczno-edukacyjnej od handlowych i nie prowadzimy sprzedaży sprzętu bezpośrednio na warsztatach i muzycznych prezentacjach.

Co nie znaczy, naturalnie, że nie możecie ich kupić teraz ;), jeśli macie na to ochotę serdecznie zapraszam do naszego sklepu.

dobry sklep muzyczny

Obserwując sposoby testowania i oceny gitar przez uczestników muzycznych i edukacyjnych wydarzeń stwierdziłem, że znajomość rzeczy wśród nich jest duża. Obserwuję też rosnący z latami (nie mam na myśli wieku osób testujących lecz upływ czasu od roku wielkiego, gitarowego „bum” który nastąpił u nas 25 lat temu) poziom wiedzy i znajomości sprzętu gitarowego. Wciąż jednak pokutują pewne poglądy które nijak się mają do rzeczywistości. Często są one skutkiem fetyszyzowania najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki internetowej i stron www oraz traktowania ich jak ostatecznej wyroczni.

Testujemy gitary akustyczne – czy ta gitara stroi?

Jak powszechnie wiadomo gitara z zasady jest instrumentem niestrojącym, każdy z zabiegów mających poprawić tę niemiłą sytuację jest tylko przybliżaniem się do ideału. Sprawdzając czy gitara należycie stroi używamy subiektywnego narzędzia jakim jest nasze własne ucho. Dla osób obdarzonych mniej wyrobionym słuchem odchylenie od ideału może być większe, dla osób słyszących lepiej – mniejsze.

Pierwszą czynnością którą należy wykonać aby sprawdzić decydujące o strojeniu usytuowanie mostka gitary akustycznej  jest testowanie czystości brzmienia oktawy każdej ze strun na XII progu. Porównujemy wysokość dźwięku struny przyciśniętej na XII progu z wysokością dźwięku flażoletu uzyskanego przez potrącenie struny lekko dotkniętej również na XII progu. Jeśli wysokość dźwięku nie jest identyczna znaczy to, że mostek jest źle usytuowany i wymaga korekty. Jeśli nie umiesz tego zrobić lepiej nie kupuj takiej gitary.

Jesli gitara stroi w oktawie nie przesądza jeszcze o tym, że stroi w pozostałych pozycjach. Niewłaściwe usytuowanie progów lub siodełka może spowodować, że akordy zagrane w pierwszej pozycji będą brzmiały nieczysto. Nastrój dokładnie wszystkie sześć strun gitary, najlepiej – używając precyzyjnego tunera, a potem zagraj jakieś proste akordy na sześciu strunach np. C-dur i a-moll. Posłuchaj, czy interwały brzmią tak jak powinny tzn. czy nie odnosisz wrażenia, że gitara jest źle nastrojona. Jeśli słyszysz jakieś niedokładności to znaczy, że gitara ma jakiś problem ze strojeniem.

Po przetestowaniu strojenia w pierwszej pozycji spróbuj zagrać jakieś akordy w wyższych pozycjach, jeśli jeszcze nie masz w tym wprawy możesz użyć np. takich akordów (są to tzw. open chords) które możesz grać na wszystkich sześciu strunach:

bardzo dobra gitara akustycznaProsty do zagrania akord z kategorii open chords mogący pomóc w ocenie prawidłowości stroju gitary akustycznej

Jeśli usłyszysz, że coś jest nie tak, że dźwięki akordu nie współgrają precyzyjnie ze sobą, znaczy to, że trzeba skorygować ustawienie siodełka albo, co gorsza, progi są nabite w sposób nieprawidłowy.

Niestrojącej gitary lepiej nie kupuj.

Testujemy gitary akustyczne – brzmienie jest najważniejsze!

Ocena brzmienia gitary jest rzeczą o tyle trudną, że człowiek ze swojej natury nie ma dobrze wykształconej pamięci dźwięków. Jest na to rada: korzystaj z metody porównawczej. Jeśli nie masz dobrego osłuchania z brzmieniami różnych gitar akustycznych oceniaj brzmienie testowanej gitary porównując je z brzmieniem innych gitar.

Nagrywając nasze filmy testowe postępowaliśmy zgodnie z tą radą. W identycznych warunkach, tym samym sprzętem i korzystając z tych samych rąk jednego gitarzysty nagraliśmy filmy stwarzające możliwość porównania brzmień gitar zależnie od konstrukcji, użytego materiału czy wielkości i kształtu pudła.

Zerknij na te filmy, dla twojej wygody są zgromadzone w jednej playliście YT:

Testujemy gitary akustyczne – materiały

Nic w tym zaskakującego, że dla brzmienia i długości wybrzmiewania (sustainu) gitary akustycznej decydujący jest rodzaj i gatunek drewna z jakiego zbudowane są jej pudło, gryf i podstrunnica. Aby nie zakupić przysłowiowego kota w worku dobrze jest umieć rodzaj i gatunek drewna rozpoznać prawidłowo.

Po pierwsze trzeba umieć odróżnić gitarę ze sklejki od takiej z litą płytą wierzchnią.  Szkoda byłoby zapłacić niemałe pieniądze za liciaka a potem dowiedzieć się od jakiegoś fachowca, że to jest całkiem porządna gitara ale jednak sklejkowa. O ile trudno jest bez rozbierania gitary jednoznacznie zidentyfikować rodzaj materiału boczków i płyty spodniej o tyle rodzaj materiału płyty wierzchniej określisz szybko i jednoznacznie. Spoglądając w otwór rezonansowy dostrzeżesz bez trudu albo warstwy sklejki albo słoje litego drewna, załączone fotografie pomogą tobie w tej identyfikacji.

najlepsza gitara akustycznaGitary akustyczne – płyta wierzchnia z litego drewna, widoczne słoje drewna jednolitej, cienkiej deseczki

dobra lita gitara akustycznaGitara akustyczna – płyta wierzchnia ze sklejki, widoczne trzy cienkie warstwy drewna

Jeśli krawędź otworu rezonansowego jest zamalowana kryjącą farbą i nie widać słojów drewna możesz przyjąć z dużą dozą prawdopodobieństwa, że masz do czynienia z gitarą ze sklejki. Na ogół nikt nie zamalowuje pięknych słojów litego drewna bo też po co miałby to robić?

Grubość płyty wierzchniej, jeśli przekracza 3 mm, powinna wzbudzić twoją nieufność. Grubą płytę wierzchnią trudno jest pobudzić do drgań akustycznych, taka gitara, nawet z litą płytą wierzchnią, będzie grała cicho oraz przyduszonym tonem. Spotyka się gitary akustyczne udające, że są z cienkiego materiału lecz w istocie wykonane z grubaśnej sklejki marnej jakości lub z litego drewna które pocięto na zbyt grube płyty. „Udawanie” wygląda tak, że budowniczy, zdając sobie sprawę z tego, że nie ma się czym chwalić ścienił samą tylko krawędź otworu rezonansowego tak, aby płyta wierzchnia wyglądała na cienką. Ale ty nie daj się nabrać.

najlepsza lita gitara akustyczna Chwyć płytę wierzchnią i zbadaj jej grubość palcami wsuwając palec wskazujący głęboko otwór rezonansowy

Dotykiem możesz wyczuć wykonany przez budowniczego ukos mający zakamuflować wstydliwy dla budowniczego stan rzeczy a w pewnej odległości skraju przerażająco wielką grubość deseczki użytej do zrobienia płyty wierzchniej.

To nie jest najlepsza gitara do grania, może mieć za to wartość kolekcjonerską ale to już zupełnie inna historia.

Unikaj kupowania gitar z grubą płytą wierzchnią niezależnie od tego, czy to jest płyta wierzchnia ze sklejki czy z litego drewna.

Widoczne na zdjęciach ponad szkicem dwie gitary to są gitary T.Burton. Widoczna na dolnym zdjęciu lutnicza sklejka, niezwykle cienka a przy tym bardzo mocna, odzywająca się dźwięcznym tonem, jest używana do budowy gitar T.Burton Greengo, Riverside, Maiden i Queen. Właśnie dlatego, że użyliśmy wysokiej klasy materiału każdy z tych modeli cechuje donośne i bogate w niskie tony brzmienie.

I w ten oto sposób zdradziłem tobie tajemnicę wyjątkowego brzmienia T.Burtonów!

Podstrunnica

Materiał podstrunnicy jest kolejną ważną rzeczą. Jeśli podstrunnicę wykonano z palisandru lub hebanu to jest to duży plus – taka podstrunnica poprawia  nie wyciera się tak jak to się dzieje z podstrunnicami wykonanymi z lakierowanego na czarno drewna. Taka podstrunnica jest tańsza w produkcji, stosuje się ją w tańszych gitarach. W gitarze używanej dostrzeżesz bez trudu, że lakier się wyciera i wychodzi spod niego białe drewno. Aby odróżnić w nowej gitarze czarny heban od poczernionego drewna trzeba pewnego doświadczenia. Jeśli go nie masz – nie kupuj gitar z czarną podstrunnicą.

Kup i testuj przez 30 dni!

Jeśli nie masz możliwości przetestowania gitary akustycznej przed jej kupnem i możesz ją kupić tylko przez internet to kup ją u nas!

Kupując gitarę akustyczną lub gitarę klasyczną w naszym sklepie internetowym możesz mieć pewność, że została ona starannie przetestowana i wyregulowana. Każda z gitar przechodzi przez ręce naszego lutnika. Odwiedź jego stronę, warto zobaczyć jakich potrafi dokonywać cudów.

akustyk z litym topem

Zgodnie z regulaminem naszego sklepu masz prawo do podjęcia decyzji o zatrzymaniu gitary bądź odesłaniu jej do nas w ciągu 30 dni a gwarancji na swój zakup otrzymasz 3 lata.

dobry sklep muzyczny

 dobry sklep muzyczny

Dotrwałaś do końca tego artykułu, zasługujesz na nagrodę! Podaj kod rabatowy* TBGRTBRVS , a otrzymasz w naszym sklepie 7% rabatu na gitary akustyczne T.Burton Greengo oraz T.Burton Riverside!

*Kod rabatowy należy wpisać podczas składania zamówienia na stronie sklepu w zakładce „Kasa”

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o testowaniu gitar akustycznych zapisz się na naszą listę adresową. Otrzymasz link do dalszej części tekstu w której znajdziesz ważne wskazówki dotyczące testowania gitar akustycznych pod kątem:

  1. lakieru

  2. komponentów

  3. grubości i akcji strun

  4. gitarowej elektroniki






Share