gitara elektryczno-klasycznaWiele osób rozważających zakup gitary jest właśnie takiego zdania! Rozcinając węzeł gordyjski kwestii „gitara akustyczna czy klasyczna?” lub omijając próbę udzielenia odpowiedzi na tak postawione pytanie z braku czasu lub kompetencji decydują, że najlepsza będzie dla nich (lub, co gorsza, dla ich dzieci) gitara uniwersalna,  akustyczno-klasyczna. Pewnie jeszcze lepsza według nich byłaby akustyczno-klasyczno-elektryczno-basowa. No i oczywiście z opcją harfy pedałowej. Jasne, że troszkę tu sobie dworuję z osób chcących mieć wszystko w jednym, przysłowiową gitarę z wodotryskiem. Nie wszystko da się zrobić tak, żeby było kompletnie uniwersalne a jak już się da, często nie ma to najmniejszego sensu. Ale do rzeczy.

T.Burton Greengo

lubi się popisywać swoją urodą.

T.Burton Greengo, stosunkowo niedroga gitara, jest polecana przez nauczycieli muzyki i zawodowych muzyków. Spełnia wymogi stawiane przez profesjonalistów, doskonała na scenę ale także świetnie sprawdzi się jako twoja pierwsza gitara. Nie zawiedzie w czasie występu na scenie, nie sprawi trudności na początkowych etapach nauki. Więcej…

Jest wiele gitar, które można określić jako akustyczno-klasyczne. Nie mają one wiele wspólnego z tymi, które znajdziesz pod tą nazwą na allegro. Gitara o kształcie pudła hiszpańskiej gitary klasycznej z założonymi stalowymi strunami to ani gitara klasyczna, ani akustyczna a już na pewno nie akustyczno-klasyczna. Jeśli chcesz się dowiedzieć jakie są zalety i wady gitar klasycznych oraz akustycznych warto zajrzeć do tego artykułu.

Gitara akustyczno-klasyczna to na ogół dość kosztowna gitara o rzadko spotykanej, specyficznej konstrukcji. Łączy ona w sobie nowoczesny, ergonomiczny kształt gitary akustycznej z tradycyjnym, łagodnym brzmieniem gitary klasycznej.

Autentyczna gitara akustyczno-klasyczna

to nic nowego, gitary takie budowało i buduje nadal wielu producentów. Np. Taylor ma w swojej ofercie gitary o nazwie Nylon. Są to gitary z węższym gryfem i większym pudłem niż standardowe hiszpańskie gitary klasyczne. Taylor Nylon oferują wygodę gry i donośność dźwięku taką, jak typowe gitary akustyczne lecz dzięki nylonowym strunom brzmią łagodniej, jak typowe klasyki. Są niezastąpione kiedy muzyk grający na co dzień na gitarze elektrycznej lub akustycznej nagle zostanie postawiony wobec konieczności ocieplenia brzmienia utworu brzmieniem gitary klasycznej. Jak wiadomo obydwa nowocześniejsze rodzaje gitar, akustyczne i elektryczne, posiadają nowoczesne, wąziutkie gryfy. „Przesiąść się” nagle na nieco staroświecką gitarę klasyczną o typowym dla niej szerokim rozstawie strun to dla takiego muzyka poważny problem wymagający zmiany techniki gry a wtedy taylorowski Nylon jest po prostu zbawieniem! Nylon to nic innego jak nowoczesna gitara akustyczna lecz z nylonowymi strunami. Ma gryf wąski tak, jak gitara akustyczna lub elektryczna, nie zmuszając wytrawnego lecz niekoniecznie klasycznego gitarzysty do radykalnej zmiany techniki.

tylor_nylon

Taylor Nylon, gitara akustyczno-klasyczna

Niech żyje zatem Taylor Nylon

poręczna gitara akustyczno-klasyczna! Niestety nie jest to gitara elektryczna choć ma pickup umożliwiający jej nagłośnienie. Gitara ta posiada pickup taki, jaki mają typowe gitara elektroakustyczne czyli taki, który przekazuje jak najwierniej brzmienie akustyczne do systemu nagłośnieniowego. Jest odmienny od pickupów gitar elektrycznych zniekształcających akustyczne brzmienie gitary, jego celem jest przekazać brzmienie akustyczne jak najbardziej precyzyjnie.

Strzeż się nadspodziewanie tanich gitar, takich w okolicach stówki, funkcjonujących na naszym rynku jako akustyczno-klasyczne. To ściema, one nie są ani klasyczne ani akustyczne ani nawet nie są to gitary w pełnym tego słowa znaczeniu. Zachęca do ich zakupu sprzedawca – pozbawiony skrupułów oszołom oferujący dwa w jednym, robi to skutecznie wciskając kit laikom lecz ty – zaraz poznasz się na rzeczy, doczytaj tylko, please, do końca. Aby się rozerwać obejrzyj sobie znakomity film Gitarowego Erudyty, trochę śmieszny a trochę straszny.

 

Dlaczego producent i dystrybutor nazwali gitarę prezentowaną przez Gitarowego Erudytę gitarą akustyczno-klasyczną? Zrobili to po to, żeby pozyskać więcej klientów, zarówno tych którzy zainteresowani są gitarą klasyczną jak i tych poszukujących dla siebie lub dla swojego dziecka gitary akustycznej. Sprytny wybieg? Ja uważam, że taki sobie. Moralnie szpetny jeśli ma ułatwić sprzedawanie niedoszlifowanych, niedomalowanych i raniących palce wyrobów. Jasne, że trudniej jest lutniczo „dopieścić” te gitarki niż nadać im mylącą choć pociągającą niektórych nazwę. Ale wróćmy do tematu gitar klasyczno-akustycznych w autentyczny sposób łączących w sobie zalety obydwu odmian gitar.

Godin wyprodukował gitary Multiac

Podobnie jak gitary Taylor Nylon mają one wąskie, nieklasyczne gryfy lecz naciągi (czyli struny) już jak najbardziej klasyczne, nylonowe. Te popularne gitary nie mają pełnego pudła gitary akustycznej, płyta wierzchnia gitary Multiac spoczywa na wydrążonym korpusie typowym dla gitary elektrycznej solid body. Powstała w ten sposób gitara o bardzo płytkim pudle i o grubych, masywnych boczkach i spodzie. Jest ona przystosowana do używania zasadniczo tylko wtedy, kiedy jest nagłośniona. Posiada do tego celu typowy przetwornik gitary elektroakustycznej (a raczej: elektroklasycznej), nagłośniona brzmi naturalnym, łagodnym dźwiękiem gitary klasycznej.

godinmultiac

Gitara akustyczno-klasyczna Godin Multiac

Wygoda gry i klasyczne, ciepłe brzmienie gitar akustycznych z nylonowymi strunami Multiac zyskały im sympatię wielu użytkowników, są to chyba gitary najbardziej popularne wśród gitar akustyczno-klasycznych.

Carvin produkuje również takie gitary

lecz są one bardziej podobne do gitar elektrycznych niż do akustycznych czy klasycznych. Cienka, masywna deska z przymocowanym do niej gryfem zwykłej, klasycznej gitary (tym razem gryf jest dość szeroki) robi wrażenie zaskakujące. Pierwsza reakcja to „tak się nie robi!” Robi się, robi. A nawet robi się jeszcze „gorzej”! Bo przy bliższym poznaniu gitara szokuje jeszcze bardziej, okazuje się wysmakowanym i pięknie brzmiącym akustycznie lecz jednak – sterownikiem MIDI. Jest wyposażona w pickup heksafoniczny (tzn. w 6 odrębnych pickupów, po jednym dla każdej ze strun). Co ciekawe – pickupy są piezoelektryczne. Ma to tę istotną zaletę, że jeśli zechcesz to uzyskasz w tej akustyczno-klasyczno-elektrycznej gitarze prawdziwie akustyczne brzmienie.

NS1-sunset-burst

Gitara akustyczno-klasyczna Carvin z pickupem heksafonicznym

Producenci Alhambra, Córdoba, Hill, Martin i Takamine

także produkują gitary dla muzyków poszukujących klasycznego brzmienia lecz nie chcących się rozstawać z wygodą gry na nowocześniejszej, bardziej ergonomicznej gitarze akustycznej. Gitary akustyczno-klasyczne (zwane także hybrydowymi) tych producentów to nie są tanie zabawki. Nie kupują ich początkujący gitarzyści, tacy co to chcą mieć gitarę „uniwersalną”, akustyczną, klasyczną a często jeszcze do tego elektryczną. Są produkowane dla doświadczonych i wymagających muzyków i spełniają najwyższe wymagania. Dla muzyków którzy już wiedzą dobrze czego potrzebują.

Jak usytuować na tej dumnej liście gitarę akustyczno-klasyczną taką jak na fotografii?

giteleaku

Gitara akustyczna-klasyczna za ok. 100 – 200 zł

Jest to bardzo trudne. Ale spróbuję to zrobić korzystając z opinii Gitarowego Erudyty i doświadczeń zdobytych w trakcie mojej aktywności przy serwisowaniu gitar.

Elektronika Artec

Idealne rozwiązanie dla początkujących i średniozaawansowanych gitarzystów pragnących kożystać z pełnych możliwości gitary elektroakustycznej i elektroklasycznej. Do gitar T.Burton oraz Farra montaż gratis!

sengerrr1

Dowiedz się więcej…

Żeby było taniej gitary takie często nie mają pręta regulacyjnego. Pręt taki umożliwia korektę ugięcia gryfu pod wpływem naciągu strun. Bardzo praktyczna rzecz bo zmiana wilgotności lub temperatury a także wymiana strun na cieńsze lub grubsze (np. nylonowych na stalowe) powoduje zmianę stopnia wygięcia gryfu. Bardziej wygięty gryf – i już struny unoszą się wysoko nad gryfem, zbyt wysoko żeby dało się bez trudu je docisnąć do progów. Jeśli w gryfie gitary jest pręt regulacyjny można w prosty sposób, przy pomocy dołączonego do gitary klucza, skorygować wygięcie gryfu, wyprostować go. Brak pręta regulacyjnego jest szczególnie dokuczliwy w gitarach akustycznych, ze stalowymi strunami. Struny takie mają mocniejszy naciąg a ponieważ gitary akustyczne na ogół mają cienkie gryfy – problem gotowy. Wygięcie gryfu jest pewne jak w banku. Bez pręta regulacyjnego zaś nie sposób sobie z nim poradzić.

Uwaga! Może się zdarzyć, że spotkasz się z ofertą informującą, że gitara akustyczno-klasyczna ma pręt regulacyjny. Jednak samo „manie” to nie wszystko. Sprawdź czy on działa! W swojej praktyce serwisowej niejednokrotnie spotkałem się z prętami regulacyjnymi markującymi jedynie swoją obecność lecz w istocie – nie działającymi. Oczywiście miało to miejsce wyłącznie w niepokojąco tanich gitarach.

Na porządku dziennym są wizyty w warsztacie lutniczym www.lutnik-poznan.pl posiadaczy gitar zbliżonych woją budową i wyglądem do tych z filmu Gitarowego Erudyty. Nie piszę „szczęśliwych posiadaczy” bo ich szczęście na ogół dość krótkie było. Dość szybko pojawiły się burzące sielankę problemy różnego rodzaju, wśród nich wspomniane już wygięcie gryfu, niezwykle wysokie usytuowanie strun nad progami lub wydawanie dość nieoczekiwanych dźwięków.

Mam na myśli brzęczenie słyszalne we wnętrzu pudła gitary, kiedy trącona zostanie któraś z basowych (tych grubszych) strun lub kiedy postuka się w pudło rezonansowe. To irytująca, zniechęcająca do gry dolegliwość gitary. Na 100% odpowiada za nią odklejone żeberko wzmacniające cienką, płaską płytę wierzchnią gitary.

Że tak jest przekonasz się bez trudu naciskając płytę wierzchnią gitary tu i tam. W niektórych miejscach ona dość łatwo podda się naciskowi twoich palców wydając nieprzyjemne skrzypienie. To własnie w tym miejscu, wewnątrz pudła, odkleiło się drewniane żeberko i teraz, kiedy naciskasz palcami płytę wierzchnią, ono pociera o boczki gitary wydając skrzypiący ton.

Z całą pewnością żeberka tej gitary są zbyt cienkie, niechlujnie przyklejone lub ich końce nie opierają się na ponacinanych listwach wzmacniających łączenie płyty wierzchniej z boczkiem gitary (patrz: http://kisielewski.com.pl/jaka-gitare-akustyczna-kupic-a-jakiej-lepiej-nie/).

Często jest tak, że przyczyną odklejania się żeberek jest to, że są zbyt słabe, typowe dla gitary klasycznej. Są to, w odróżnieniu od mocarnych żeber gitary akustycznej, zaledwie cienkie patyczki. Wytrzymują naciąg strun nylonowych lecz po założeniu do gitary strun stalowych, kiedy płyta wierzchnia odkształci się pod siłą ich naciągu, odklejają się w jedną chwilkę po czym nieprzyjemnie pobrzękują.

 Zobacz czym się różni żebrowanie gitary klasycznej i akustycznej.

zeberka klasyk

Żebrowanie gitary klasycznej. Takie żebrowanie mają także tanie gitary zwane przez producentów akustyczno-klasycznymi. Takie żebrowanie nie jest zaprojektowane do tego, żeby utrzymać naciąg stalowych strun.

zeberka akustyk

Żebrowanie gitary akustycznej. Jest wzmocnione w porównaniu z żebrowaniem gitary klasycznej dzięki czemu płyta wierzchnia gitary nie  ugnie się pod wpływem silnego naciągu stalowych strun.

Przyznasz, że różnica jest znaczna i tłumaczy mniejszą wytrzymałość gitar klasycznych. Zakładanie do gitar o takiej konstrukcji stalowych strun MUSI powodować uszkodzenia!

Raz jeszcze zastanów się nad kupnem gitary akustyczno-klasycznej za 100-200 zł. Nie mówię: nie kupuj jej, taka gitara czasami naprawdę może się przydać. Rekomenduję zakup takiego przedmiotu jako gitary „ogniskowej” czyli takiej, która po zabawie w plenerze wyląduje w migających płomieniach ogniska lub jako sprzęt do zjeżdżania z górki po śniegu lub błocie znakomicie zastępujący sprawdzone w tej roli worki foliowe czy też plastikowe wanienki do kąpania niemowląt.

Jeśli nie przekonałeś się do gitar akustyczno-klasycznych, a pragniesz nabyć gitarę o najlepszym stosunku jakości do ceny, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą gitar akustycznych T.Burton oraz gitar klasycznych Farra.

wejdź do sklepu

Share