W bezkresnym wszechświecie muzycznych technologii istnieje konstelacja firm, których już samo brzmienie nazwy potrafi wywołać dreszcz emocji wśród koneserów gitarowej magii. Bez wątpienia należy do nich L.R. Baggs, którego skromne logo zdobi niektóre z najwspanialszych elektroakustycznych gitar, zbudowanych ludzkimi rękoma.

Drogę do panteonu techniki Lloyd Baggs rozpoczął w 1976 roku od budowy gitar akustycznych. Nad wyraz szybko stał się jednym z najlepszych konstruktorów gitar akustycznych na zachodnim wybrzeżu USA, głównie za sprawą oryginalnych innowacji konstrukcyjnych, powstałych dzięki naukowemu podejściu do zagadnień lutniczych. Klientami Lloyda byli wówczas: Jackson Browne, Ry Cooder, Janis Ian i Graham Nash.

Zdobyta przy budowie gitar akustycznych wiedza na temat dynamiki wibracji przydała się wówczas, gdy Lloyd zainteresował się metodami transmisji i wzmacniania dźwięku produkowanych instrumentów. Dziś z ogromną dumą i bez cienia fałszywej skromności firma L.R. Baggs przekonuje swych klientów, że żaden inny producent pickupów nie zna gitar tak dobrze, jak oni.

L.R. Baggs sprawił, że doskonałe brzmienie gitary elektroakustycznej przestało być domeną wyłącznie instrumentów z najwyższej, przeważnie nieosiągalnej dla większości gitarzystów półki. Dziś, za sprawą genialnie prostych rozwiązań, praktycznie każdy może przekształcić swą gitarę akustyczną w rewelacyjnie brzmiącą gitarę elektroakustyczną bez dokonywania poważniejszych przeróbek instrumentu. Ponadto, niezadowoleni z firmowej elektroniki posiadacze gotowych gitar z pickupami mogą skorzystać z propozycji L.R. Baggsa i w prosty sposób zainstalować pasujące do większości stosowanych w gitarach slotów, świetnie brzmiące aktywne preampy.

L.R. Baggs EAS do gitary akustycznej

Jakość elektroniki L.R. Baggsa doceniają wielcy światowi producenci gitar akustycznych. W swoich katalogach firma z dumą prezentuje panteon fotografii główek gitar z emblematami przedsiębiorstw, których już same nazwy wzbudzają respekt. Wśród najbardziej znanych są: Crafter, Epiphone czy Gibson, a także Godin, PRS czy Takamine. Z produktów L.R. Baggsa korzystają osobistości z najróżniejszych muzycznych światów, m.in. Trey Anastasio, Ian Anderson, Allman Brothers Band, Jackson Browne, Peter Frampton, Vince Gill, David Gilmour, Ben Harper, Warren Haynes, Alison Krauss, Lenny Kravitz, Oasis, Alex Skolnick, James Taylor, a nawet Nelly Furtado.

Lloyd Baggs, dawny hippis, który z miłości do gitary akustycznej porzucił obiecującą karierę klasycznego wiolonczelisty, jest dziś posiadaczem 5 patentów technicznych i ubiega się o 3 kolejne. Oferta firmy jest znakomitym dowodem na to, że nie ilość się liczy, ale jakość. Katalog L.R. Baggsa może nie posiada grubości książki telefonicznej, ale każda z opisanych w nim propozycji jest małym arcydziełem elektroakustycznej techniki. Przeczytajcie zresztą sami…

lb6-acoustic-guitar-pickup-header

Zintegrowany pickup piezo do gitar akustycznych L.R. Baggs LB6™

Paradę doskonałości rozpoczynają klasyki:

LB6 – historycznie rzecz biorąc to pierwsze z dzieł Lloyda Baggsa, produkowany po dziś dzień i wciąż mający zagorzałych wielbicieli doskonale brzmiący przetwornik do gitar akustycznych pełniący jednocześnie funkcję podstawka. W istocie rzeczy: podstawek, w który wtopiono pod każdą z 6 strun po jednym miniaturowym sensorze. Produkowany dla wszystkich wariantów rozstawu strun. Generuje sygnał tak mocny że nie wymaga użycia przedwzmacniacza!

Przedwzmacniacz do gitary akustycznej L.R. Baggs Para DI™

Para D.I. obecny na rynku od 20 lat zewnętrzny przedwzmacniacz do gitar akustycznych, który można spotkać w najlepszych studiach nagraniowych i na największych scenach świata. Potrafi doprowadzić do perfekcji brzmienie dowolnej gitary elektroakustycznej. Wykonany manualnie w warunkach laboratoryjnych z indywidualnie dobieranych i testowanych elementów elektronicznych. Składa się z 4-pasmowego equalizera oraz filtra notch umożliwiającego eliminowanie sprzężeń. Gałka notch służąca do mniejszej lub większej redukcji sprzęgającej się częstotliwości współpracuje z drugą gałką, po prostu genialną: jest to tune knob. Gałka ta umożliwia błyskawiczne znalezienie częstotliwości, przy jakiej występuje sprzężenie gdyż jest wyskalowana nazwami dźwięków. 

Obok sztandarowych produktów L.R. Baggsa na uwagę zasługują bardziej zaawansowane technologicznie konstrukcje:

Przetwornik magnetyczny pasywny L.R. Baggs M1™

M1 – montowany w otworze pudła akustyka przetwornik magnetyczny. Opatentowana technologia ruchomej cewki TriAxial Dynamic sprawia, że pickup odbiera nie tylko wibrację strun, ale także całej gitary elektroakustycznej. W odróżnieniu od typowych przystawek typu humbucker, gdzie druga z cewek jest wykorzystywana jedynie do likwidacji przydźwięku, w M1 uczestniczy ona również w kształtowaniu sygnału bez ograniczania pasma jego brzmienia. Przetwornik dostępny w wariancie aktywnym – M1Active posiada wbudowany wysokiej klasy miniaturowy preamp, dzięki któremu stosowanie zewnętrznych przedwzmacniaczy staje się zbędne. 

ibeam

L.R. Baggs iBeam™ – do gitary akustycznej

iBeam – prawdopodobnie najbardziej niezwykła z konstrukcji L.R. Baggsa. Jest to pickup montowany podmostkiem gitary akustycznej, wyposażony w sensory reagujące na drgania wierzchu gitary i wychwytujące nawet najmniejsze niuanse brzmienia bez jakiegokolwiek niepożądanego uwypuklania czy spłaszczania jego charakteru. Podobna do kardioidalnej charakterystyka zapobiega sprzężeniom zwrotnym czy irytującemu skrzypieniu strun. iBEAM to idealny substytut mikrofonu, przydatny zwłaszcza w mało sterylnych akustycznie warunkach domowego studio. Testy wykazały, że pod względem jakości uzyskiwanego dźwięku iBEAM dorównuje najlepszym mikrofonom studyjnym. Jest wyjątkowo prosty w instalacji. Przetwornik dostępny również w wariancie aktywnym z wbudowanym miniaturowym preampem.

Element

Pickup piezo L.R. Baggs Element

Element – cieniutki (0,38), klasyczny przetwornik piezo montowany w mostku. Dynamiczne a zarazem delikatne brzmienie. Wyposażony w mikroskopijny preamp mieszczący się w obudowie gniazda jack oraz regulator głośności montowany pod krawędzią otworu rezonansowego w sposób nieniszczący gitary akustycznej. 

imix

L.R. Baggs iMix™ – do gitary akustycznej

iMix – przedwzmacniacz i mikser klasy A, wykonany w technologii FET, umieszczany wewnątrz pudła rezonansowego gitary akustycznej poprzez otwór rezonansowy i przyklejany do tyłu instrumentu. Niewielki panel z dwoma pokrętłami montuje się na obrzeżu otworu. Te pokrętła służą do miksowania sygnałów z zamontowanych w gitarze akustycznych dwóch przetworników o odmiennej charakterystyce: iBEAM i Element. Po podłączeniu do iMIXa kabla stereo możesz wykorzystywać sygnały z obydwu pickupów jednocześnie co stwarza ogromne możliwości kreacji brzmienia. 

mixpro gigproPrzedwzmacniacz do gitary akustycznej z dwukanałowym mikserem L.R. Baggs MIXPRO™

Gigpro i Mixpro – wygodne, przypinane do paska gitary akustycznej preampy i miksery, pozwalające zrezygnować z niewygodnych urządzeń zewnętrznych bądź preampów wbudowanych w gitarę. 

Produkty te ciągle jeszcze nie znalazły zagrażających ich ugruntowanej pozycji następców lecz oto pojawia się na horyzoncie jakże istotne zagrożenie. Gwiazdami lat obecnych, nie zawahamy się tu powiedzieć – supernowymi, są odkrywcze konstrukcje wprawiające w oszołomienie znawców znużonych powszechnym brakiem na rynku naprawdę istotnych innowacji.

m80

Przetwornik magnetyczny pasywny/aktywny L.R. Baggs M80™

M80 – pickup będący rozwinięciem idei M1, mikrofonującego pickupa magnetycznego, lecz korzystający z niewiarygodnie wyszukanej metody zawieszenia ruchomej cewki zbierającej wibracje całej gitary akustycznej. Cewka ta mianowicie nie jest osadzona na mechanicznych zawiesiach lecz unosi się, pływa w specjalnym płynie (!) co pozwoliło obniżyć dolną częstotliwość pracy pickupa do 40 Hz. Głęboki ton bez nieprzyjemnego dudnienia, znakomite przekazywanie efektów perkusyjnych to najbardziej cenione cechy tego pickupa. Umożliwienie wyboru pracy pasywnej lub aktywnej zależnie od potrzeb muzyka uczyniło z M80 uniwersalne narzędzie pracy wymagającego profesjonalisty.

Pickup do gitary akustycznej L.R. Baggs Anthem™

Anthem – rewolucyjny system nagłośnieniowy skonstruowany aby rejestrować prawdziwe brzmienie gitary akustycznej lepiej, niż jest to w stanie zrobić mikrofon zewnętrzny. Przetwornik piezo zamontowany w tradycyjny sposób dodaje jedynie najniższe częstotliwości wzmacniając i podkreślając brzmienie gitary akustycznej. Występuje w kilku wersjach, w każdej ceniony za możliwość balansu między składową mikrofonową i piezo.

Pickup do gitary akustycznej L.R. Baggs Lyric™

Lyric – kolejny etap rozwojowy Anthem różniący się od niego tym, że jest to tylko i wyłącznie mikrofon – nie ma dodatkowego sygnału z piezo! „Pickup prawdy” – dzięki niemu usłyszysz swój instrument głośniejszym ale dokładnie takim jakim on jest akustycznie. Zalecany wtedy, gdy chcesz przekazać do systemu nagłośnieniowego brzmienie swojej gitary w sposób jak wierny, bez żadnej modyfikacji. Wybierz go wtedy gdy dysponujesz instrumentem naprawdę najwyższej klasy.

Zobacz film z porównaniem trzech preampów L.R.Baggs; Para, Venue oraz Session DI

Venue DI – preamp któremu nie zaszkodzi przejechanie po nim czołgiem posiadający w swym arsenale chyba wszystko, czego potrzebuje akustyczny gitarzysta na scenie – 5-kanałowy equalizer z dwoma kanałami parametrycznymi, tuner, przełącznik ground lift, booster do solówek lecz przede wszystkim – wprost idealne brzmienie. Bardzo praktyczne urządzenie.

Session DI – preamp najnowszej generacji wzbogacający brzmienie gitary akustycznej. Zwarty w konstrukcji, łatwy w obsłudze kompletnie zmienia zasady gry w branży przedwzmacniaczy do gitar akustycznych. Lloyd przeskoczył samego siebie dając muzykom narzędzie błyskawicznej i skutecznej korekty ewentualnych niedociągnięć systemu nagłaśniającego i stwarzające możliwość kreacji brzmienia odpowiedniego do różnych stylów muzycznych.

stadium

Stadium DI – preamp do basu, równie użyteczny gitarzyście basowemu co kontrabasiście. Można nim „rzeźbić” brzmienie basu od agresywnego growlu do łagodnego, kontrabasowego brzmienia, ustawiać stopień ataku, skorzystać z genialnego pokrętła Comp EQ z kompresją zachowującą naturalną dynamikę gry.

Ofertę L.R. Baggsa wzbogaca system przetworników piezo przeznaczony dla gitar elektrycznych, umożliwiający rozszerzenie ich możliwości brzmieniowych o szlachetny, akustyczny dźwięk. W ofercie znajdują się gotowe do zamontowania, kompletne mostki typu Stratocaster (model X-Bridge) oraz tune-o-matic (T-Bridge, dla gitar typu Les Paul) z sześcioma przetwornikami piezo wbudowanymi w każde z siodełek. 

Firma nie zapomina także o użytkownikach innych instrumentów. Z myślą o nich powstały: model Violin Pickup, zintegrowany z mostkiem pickup do skrzypiec, oraz niezwykłej konstrukcji Radius do mandoliny, montowany na ich powierzchni.

wejdź do sklepu

Share