przetwornik do gitary akustycznejM1, przetwornik L.R.Baggs do gitary akustycznej ma w sobie coś magnetycznego. Nie bez powodu używają go gwiazdy takie jak Tom Petty czy David Gilmour, że już nie wspomnę o gitarzystach Oasis czy Coldplay.

Są też zapewne istotne przyczyny dla których u co dobry przetwornik do gitary akustycznejdrugiego gitarzysty fingerstyle można zauważyć to cacko w kolorze kości słoniowej umieszczone w otworze rezonansowym gitary. Jakie to przyczyny? Zapytaliśmy Roberta Kordylewskiego, muzyka który wybrał M1 jako źródło sygnału swojej gitary kiedy nagrywał płytę, która zachwyca nie tylko pięknem muzyki ale także jakością i barwą brzmienia.

pickup do gitary akustycznejRobert powiedział nam: „W odróżnieniu od pickupów piezo M1 ma dynamikę bardziej zbliżoną do naturalnej. Zbiera sygnał z pudła dzięki czemu brzmienie jest bardziej przestrzenne, bogatsze w alikwoty. Kiedy nagrywałem płytę realizator przybiegł do kabiny w studio i zapytał co też ja tutaj mam. M1 umożliwił mi także poprzez odpowiednią equalizację osiągnąć brzmienia jazzowe i rockabilly. Z cech istotnych poza studiem nagrań należy wspomnieć o tym, że M1 świetnie sprawdza się na scenie dzięki dużej odporności na sprzężenia. I jeszcze jedno: regulowane nabiegunniki umożliwiają łatwą korektę głośności każdej ze strun osobno. Podsumowując: w jednym zwartym i łatwym do przeniesienia z gitary do gitary urządzeniu otrzymujemy kompletne i znakomite nagłośnienie gitary akustycznej stwarzające szerokie możliwości i nie wymagające w trakcie montażu modyfikacji instrumentu.”

Tak wygląda M1 z punktu widzenia muzyka. Teraz zajmijmy się trochę tym co ma w środku.

Jak widzicie na fotografii M1 wygląda trochę tak, jak używany w gitarach elektrycznych pickup magnetyczny. Z bloku plastiku w kolorze kości słoniowej wystają regulowane nabiegunniki magnesów budzące takie właśnie skojarzenia. I rzeczywiście sygnał elektromagnetyczny jest istotną składową łącznego sygnału elektrycznego wypływającego z M1.

dobry pickup do gitary akustycznej

Co zdziwi gitarzystę elektrycznego to bardzo nierówne ustawienie nabiegunników w M1 – są one głęboko schowane pod strunami E1 i H2, a mocno wysunięte ku górze pod strunami owijanymi. Do takiego właśnie mocnego wysunięcia nabiegunników zmusza nas to, że wgitarze akustycznej zazwyczaj używa się strun owijanych drutem mosiężnym lub brązowym. Mosiądz i brąz są paramagnetykami (nie są przyciągane przez magnes) w związku z czym nie oddziałują dość silnie na cewką pickupa. Oddziałuje nań tylko stalowy, cienki rdzeń tych strun więc aby osiągnąć odpowiedni poziom sygnału konieczne jest mocne zbliżenie do nich nabiegunników pickupa.

Tytułem wyjaśnienia: ten problem nie występuje w gitarze elektrycznej gdzie używa się strun niklowych które całą swoją masą, zarówno rdzeniem jak i owijką indukują sygnał elektromagnetyczny.

M1 ma wewnątrz plastikowej obudowy nie jedną lecz dwie cewki umieszczone jedna nad drugą. Jest to znany z gitar elektrycznych system stacked humbucker i identyczne są tutaj powody zastosowania takiego rozwiązania. Cewka górna zbiera sygnał z drgających strun podczas gdy dolna, będąc dość oddalona od nich nie zbiera sygnału. Jej obecność służy redukcji zakłóceń takich jak np. przydźwięk sieci. Redukcja zakłóceń i szumów odbywa się dzięki połączeniu cewek w przeciwfazie (jedna jest nawinięta w lewo a druga w prawo).

Kiedy jedna cewka odbiera sygnał zakłócający druga odbiera go jednocześnie lecz w przeciwfazie, ze znakiem „-”. Suma tych dwóch sygnałów zakłócających – plusowego z minusowym – daje w wyniku „0” i sygnał zakłócający przestaje być słyszalny.

dobre przetworniki do gitar

Tajemnica naturalnego odwzorowania brzmienia gitary akustycznej przez M1 zasadza się w opatentowanej przez Gary Garretta i Lloyda Baggsa TriAxial Dynamic Technology™. Jest to sposób zawieszenia dolnej cewki pickupa w taki sposób, aby mogła ona poruszać się w trzech wymiarach przetwarzając na drgania elektryczne wibracje płyty wierzchniej gitary. Robert Kordylewski mówiąc o tym, że M1 „zbiera sygnał z pudła” miał na myśli mikrofonowanie uzyskiwane dzięki takiej właśnie konstrukcji. Pickup przytwierdzony do krawędzi otworu rezonansowego drga wraz z wibrującą płytą wierzchnią. Powoduje to ruch dolnej cewki w polu magnetycznym co generuje dodatkowy sygnał sumujący się z tym generowanym bezpośrednio przez struny.

pickupy do gitar akustycznych

M1 występuje także w wersji aktywnej M1A. Mimo subtelnej różnicy w brzmieniu oraz nieco mniejszej dynamiki wersja M1A jest bardziej popularna ze względu na wygodę użytkowania i to właśnie ten pickup został nagrodzony licznymi medalami i wyróżnieniami na targach muzycznych. Wbudowany w M1A przedwzmacniacz umożliwia podłączenie go bezpośrednio do wzmacniacza czy systemu P.A. podczas gdy M1 wymaga użycia dodatkowego przedwzmacniacza zewnętrznego np. Para D.I, Venue D.I. czy Gigpro.

Tu uwaga dla miłośników pasywnego pickupa M1: próby ominięcia użycia przedwzmacniacza i poprzestanie jedynie na manipulowaniu pokrętłem czułości wejścia we wzmacniaczu gitarowym wprawdzie da efekt w postaci zwiększenia głośności ale zwiększy poziom szumów!

przystawka do gitary akustycznej

Najmłodszym dzieckiem firmy L.R.Baggs jest M80. W ocenie muzyków ten pickup w porównaniu z M1/M1Adobra przystawka do gitary akustycznej daje brzmienie jeszcze bardziej naturalne, jeszcze bardziej zbliżone do brzmienia akustycznego. Jak tego dokonano?

M1 jak i M1A oferują mikrofonowanie poczynając od 1 kHz. M80 ma znacznie szerszy zakres częstotliwości, jak podaje Lloyd Baggs ten pickup zbiera drgania już od częstotliwości 40 Hz. Źródłem takiego poszerzenia pasma jest zupełnie nowa konstrukcja zawieszenia dolnej cewki pickupa. Nie jest ona osadzona mechanicznie lecz pływa unosząc się swobodnie w płynie którym wypełniono wnętrze korpusu pickupa. Kolejną różnicą między M1/M1A a M80 jest poziom zawartości składowej mikrofonowej w sygnale pickupa. W M80 został on podwyższony z dotychczasowych 20% do 40%.

Powstaje inżynierskie pytanie czy poszerzenie pasma mikrofonowania i zwiększenie zawartości składowej mikrofonowej nie zwiększa niebezpieczeństwa sprzężeń. Jak się okazuje jest tak istotnie, ale w stopniu tak znikomym (zaledwie o 5%) że nie jest to zauważalne. Jak tego dokonano – to już pozostanie tajemnicą geniuszy z L.R.Baggs.

przystawki do gitar akustycznychW M80 konstruktorzy z L.R.Baggs dodali jeszcze dwie interesujące funkcje. Wprawdzie w M1A bateria wystarcza na 1000 godzin użytkowania co muzykowi grającemu 3 godziny dziennie wystarczy na rok, to jednak raz na rok może się nagle zdarzyć że M1A przestanie działać. Wbudowanie w M80 wskaźnika poziomu naładowania baterii zabezpiecza przed podobną niemiłą sytuacją. Drugą funkcją jest przełącznik passive-active. Teraz kupując jedno urządzenie dysponujemy zarówno wersją pasywną jak i aktywną co poszerza możliwości kreacji brzmienia jak i zastosowanie tego pickupa.

Share