najlepsza gitara akustyczna„Ależ… ależ Sovereign brzmi po prostu fenomenalnie!!!”, tak skwitował prośbę o zwięzły opis brzmienia tej gitary realizator dźwięku uczestniczący w nagrywaniu prezentującego ją filmu. Nie bez powodu.

Donośność, czytelność brzmienia każdej ze strun z osobna, niezwykła dźwięczność tej gitary urzekają fachowców. Staranne wykończenie, palisandrowe żyłkowanie, piękna, intarsjowana rozeta z 7 (!) gatunków drewna przekonują niemuzyków. Sovereign to nie tylko pięknie grający instrument, to po prostu piękny przedmiot.

Charakterystyczna dla T.Burtonów poręczność gryfu powoduje, że muzycy bez problemów „zrastają się” z tą gitarą, błyskawicznie staje się ona jakby kolejną częścią ich ciała. Sprzyja temu miły dotyk ciepłego w dotyku, satynowego lakieru który ma także pewne znaczenie dla brzmienia instrumentu ale o tym już w dalszej części tego artykułu.

Souvereign to model zbudowany na bazie doświadczeń zdobytych podczas konstruowania i latach dystrybucji i użytkowania Forestrivera. Różni się od niego eleganckim, palisandrowym żyłkowaniem i intarsjowaną, wielobarwną rozetą z egzotycznych gatunków drewna oraz rodzajem wykończenia. Tym razem zastosowaliśmy satynowy lakier którego cienka warstwa nie zakłóca emisji drgań akustycznych przez płytę z cieniutkiego cedru, pieczołowicie dobranego pod względem własności akustycznych.

Dlaczego cedr zamiast świerku?

Świerk to materiał sprężysty i dźwięczny i z tego powodu z niego właśnie wykonuje się płyty wierzchnie skrzypiec i wiolonczel. Płyta wierzchnia gitar akustycznych z litym topem również zazwyczaj wykonywana jest z tego materiału. Ale nie tylko z tego. Podejmowane przez budowniczych gitar próby wykonywania płyt wierzchnich gitar akustycznych z materiałów innych niż świerk wykazały, że ma to głęboki sens.

Płyta wierzchnia z cedru, mahoniu czy drewna koa zmienia brzmienie gitary z dzwoneczkowatego, typowego dla amerykańskiego folka czy country na łagodniejsze, głębsze, bardziej odpowiednie do łagodniejszych gatunków muzyki.

Posłuchajcie na czym polega różnica w brzmieniu między gitarą ze świerkowym i z cedrowym topem:

Sukces

Udało nam się zbudować już kolejny instrument z cedrowym topem o wyrównanym, ciepłym oraz, co najważniejsze, dźwięcznym tonie. Pierwszym takim instrumentem był Forestriver, gitara o tradycyjnej budowie, dzięki zastosowaniu cedrowego topu wyróżniająca się wyrazistością brzmienia spośród swoich sióstr i braci spod znaku T.Burton. Posłuchajcie sami jak brzmi Forestriver w porównaniu z innymi modelami gitar T.Burton:

Podjęcie próby zastąpienia sprawdzonego materiału jakim jest świerk innym materiałem stwarza zagrożenie pozbawienia brzmienia instrumentu czytelności i dźwięczności. Istnieje obawa pojawienia się tego, co profesjonaliści nazywają „zmuleniem” dźwięku. Sprzyja takiej wadzie zastosowanie zbyt grubej płyty wierzchniej lub oparcie jej na zbyt solidnej kracie żeberek. Takie wady konstrukcyjne czynione są przez budowniczych gitar obawiających się niższej sprężystości i wytrzymałości gatunków drewna innych niż świerk.

Opinie pierwszych użytkowników nie pozostawiają wątpliwości co do tego, że w naszej nowej cedrówce Sovereign uzyskaliśmy bardzo wyrównane brzmienie, nie eksponujące żadnej częstotliwości. Struny brzmią selektywnie, wyraźnie słychać każdą strunę oddzielnie. Obecność niskich tonów daje wrażenie ciepła dzięki temu, że one nie dominują – doły są obecne ale nie zagłuszają środka, gitara nie dudni. Budzi zdumienie dźwięczność tej gitary – w tym jest bardzo podobna do swego pierwowzoru Forestrivera. Posłuchajcie zresztą sami. Jak wiadomo najbardziej wiarygodne są testy porównawcze dlatego nagraliśmy tę gitarę „na tle” jej cedrowego pierwowzoru Forestriver i gitary ze świerkowym topem – Foresthill (porównanie brzmień – od 1:26 min filmu):

Opcje

Gitary akustyczne Sovereign, podobnie ja Forestrivery i Foreshille, produkujemy w wersjach Dreadnought i Jumbo. O zaletach Dreadnought mówić nie trzeba – ten niezwykle udany kształt pudła gitary jest najczęściej produkowany już od lat 30-stych XX w. z racji osiągnięcia w nim znakomitego zbalansowania pasma brzmienia i jego dużej głośności. Natomiast nasze, europejskie Jumbo (a w istocie – kształt zwany w Ameryce Grand Audytorium) to gitara co do rozmiarów niewiele większa od Dreadnought lecz o obficie zaokrąglonym pudle i głębokim wcięciu. Tak zmieniony kształt pudła daje, w porównaniu z Dreadnought, brzmienie głębsze i z uwypuklonym środkową częścią pasma akustycznego.

Elektronika którą z czystym sumieniem polecamy do gitar Sovereign to produkty lidera branży nagłośnienia gitar akustycznych L.R.Baggs. Oferujemy pickupy i przedwzmacniacze tej firmy w szerokim asortymencie urządzeń dostosowanych do różnorodnych potrzeb i stylów muzycznych. Nie zawiodą uniwersalne w zastosowaniu pickupy magnetyczne z efektem mikrofonowania M1 i M80, bezkonkurencyjne w wiernej transmisji brzmienia pickupy mikrofonowe jak Anthem czy Lyric, jasno i wyraźnie przebijające się przez brzmienie zespołu lecz zachowujące ciepłe brzmienie gitary pickupy piezo Element.

Cieszymy się, że udało nam się skonstruować gitarę, która może stać się godnym następcą Forestrivera.

Share