dobre nagłośnienieSR to firma, w której nastąpiło połączenie szwajcarskiej pedanterii z włoskim doświadczeniem w konstruowaniu i produkcji sprzętu nagłośnieniowego. To, że Szwajcarzy słyną z dokładności jest rzeczą powszechnie znaną, zaś to, że Włosi są mistrzami w dziedzinie produkcji nagłośnienia estradowego – niekoniecznie. Tymczasem wynikiem analizy geograficznej lokalizacji najbardziej znanych marek branży P/A jest pokaźna lista firm zlokalizowanych w kraju Dantego : FBT, Proel, K-Array, RCF, dBTechnologies, Markbass, Brunetti, Montarbo czy też mniej u nas znane jak BRBS, RM, Masotti, Mezzabarba, Powersoft. Na liście tej zmaczące miejsce zajmuje SR, firma zlokalizowana w Potenza Picena, niedaleko Ankony, firma od zawsze rozpoznawalna swoim dążeniem do osiągania perfekcji akustycznego brzmienia.

Na dynamice rozwoju firmy zaważyła współpraca ze szwajcarską firmą założoną przez Stephana Schertlera w początkach lat 80-tych, specjalizującą się w produkcji przetworników do instrumentów akustycznych. Kierunki rozwoju Schertlera i SR były zbieżne, obydwie firmy stawiając sobie za cel dążenie do jak najwierniejszej transmisji dźwięku instrumentów akustycznych nawiązały ścisłą współpracę. Od 2003 obydwie firmy rok po roku wspólnie wypuszczały na rynek coraz to nowe linie i modele wzmacniaczy do instrumentów akustycznych, w roku 2012 nastąpiło ich ścisłe związanie przez włączenie SR do właśnie powstałej Schertler Group.

Produkty SR sprawdzają się w czasie występów na żywo i sesjach nagraniowych, wybierają je muzycy największych i najbardziej znanych orkiestr, mniejszych zespołów a także wybitnych solistów (m. in. Chick Corea, Charlie Haden, Preston Reed, Eos Guitar Quartet, Jose Torres, Radical Gipsy, David Lindorfer, Karin Nakagawa, Rufus Reid, Gnu Quartet, Mozart Heroes, Duncan Hopkins).

Brzmienie SR

Efektem synergicznej współpracy SR i Schertlera jest coś, co nazwano „brzmieniem SR”. Jego istota zasadza się w krystalicznej przejrzystości brzmienia w jego najdrobniejszych niuansach. Głęboki, zdecydowany bas uzupełniony miękkim, pełnym świeżości środkiem i uzupełniającą całość, czystą i klarowną górą. Usłyszysz w tym brzmieniu pasję i entuzjazm kreujących je muzyków którzy są jednocześnie inżynierami, nie dostrzeżesz nawet śladów kompromisów powodowanych względami ekonomicznymi, jeśli mogłyby mieć wpływ na obniżenie jakości dźwięku.

Zastosowanie know-how stosowanego przez SR w produkcji wzmacniaczy do instrumentów akustycznych pozwoliło na uzyskanie tak charakterystycznego dla produktów tej marki ciepłego, naturalnego brzmienia. Urządzenia SR nie są budowane jak przeciętne systemy P/A – z nienaturalnym podbiciem dołu i środka. Wyrównanie pasma w systemach nagłośnienia SR dało efekt czytelności i wyrazistości w całym zakresie częstotliwości akustycznych.

dobry zestaw nagłośnieniowyW odróżnieniu od typowych systemów P/A systemy nagłośnieniowe SR mają wyrównane pasmo, bez niepotrzebnego podbicia niskich i wysokich częstotliwości akustycznych

Muzycy docenili wysiłki SR w dążeniu do perfekcji akustycznego brzmienia, nie bez powodu wśród użytkowników znajdziesz tak dużo muzyków grających na instrumentach akustycznych, tak bardzo wymagających jeśli chodzi o nagłośnienie. SR daje muzykom taki rodzaj brzmienia jakiego oni potrzebują. Nie bez powodu najbardziej kochają systemy nagłośnieniowe SR muzycy najbardziej wymagający jeśli chodzi o brzmienie: skrzypkowie i wokaliści.

Czy wiesz, że: w roku 2014, w czasie przeprowadzonego na targach w Moskwie blind testu (fachowcy przeprowadzili porównawczy odsłuch sprzętu różnych marek o porównywalnych parametrach nie widząc, czego słuchają), zdecydowanie wygrał SR STL 250 zostawiając konkurentów daleko w tyle?

Krzepkie i godne zaufania

SR nie korzysta ze skrótów i uproszczeń technologicznych. Prostota solidnych, drewnianych skrzyń, unikanie zbędnych elementów designerskich nie mających wpływu na jakość brzmienia budzi zaufanie.

SR używa w swoich systemach nagłośnieniowych głośników włoskiej, renomowanej firmy Eighteen Sound słynącej ze stosowania wyszukanych rozwiązań technicznych.

dobry system nagłośnieniowy

450 W głośnik Eighteen Sound o wysokiej sprawności, 75 mm średnicy cewka „sandwich”, zabezpieczenie cewki i membrany przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, poprawiający chłodzenie, unikalny kształt kosza, średnia czułość 101 dB SPL 1W / 1m

Urządzenia SR tworzone przez muzyków dla muzyków dokładnie spełniają swoją rolę, jeśli coś ma grać – gra bez zbędnego zawracania głowy. Niezawodnie. Wszak sprzęt nagłośnieniowy nie może nagle zawieść na scenie, w czasie występu. Nie jest to właściwe miejsce i nie ma wtedy czasu na poszukiwanie miejsca awarii i prowizoryczne naprawy.

Krótki przegląd najważniejszych SR-ów

Pominę wzmacniacze do instrumentów akustycznych o których już pisałem i do których jeszcze z całą pewnością wrócę, skupię się na sprzęcie nagłośnieniowym powszechnego użytku. Zacząć tu należy z całą pewnością od wzmacniacza

JAM

zalecanego do nagłaśniania instrumentów akustycznych lecz z walorem dużej uniwersalności dzięki wbudowanemu wielokanałowemu mikserowi. W wersjach 80 W (JAM 100)  i 150 W (JAM 150) jest to mikser 3 kanałowy z dodatkowym wejściem CD, wzmacniacze te są wyposażone w cyfrowy reverb. Obydwa to wprost znakomite urządzenia do nagłośnienia niewielkich wnętrz, bardzo wysokiej jakości lecz przy tym poręczny sprzęt do urzędu, uczelni, szkoły lub przedszkola.

dobry głośnik przenośny

JAM 400, na wzmacniaczach JAM znajdziesz logo Schertler gdyż są to wzmacniacze zaprojektowane jako wzmacniacze instrumentalne lecz nie ma powodu, żeby nie użyć ich jako sprzętu nagłośnieniowego, z racji znakomitego brzmienia spełnią tę rolę o wiele lepiej niż typowy sprzęt P/A

W wersji 400 W (JAM 400) mikser ma aż 5 kanałów + wejście CD, reverb jego mniejszych braci zastąpił rozbudowany, cyfrowy multiefekt. JAM 400 podoła nagłośnieniu sporego, hałaśliwego pubu, szkolnego korytarza lub imprezy na sali gimnastycznej, dzięki wbudowanemu mikserowi znakomicie sprawdzi się jako wzmacniacz na próbach małego zespołu. Mimo sporej mocy wciąż jeszcze niezbyt ciężki (21 kg) i zwarty w budowie (nie ma konieczności podłączania odrębnego miksera lub dodatkowych głośników) jest bardzo wygodny w użyciu i transporcie.

DIGIT

są systemami nagłośnienia składającymi się z subbasów i satelitów czyli kolumn wysoko- / średniotonowych. DIGIT BABY, DIGIT ONE, DIGIT TWO, DIGIT THREE mogą być skonfigurowane jako systemy P/A odpowiednio: 300-600 W, 1000-3000 W, 3000-6000 W, 4000-6000 W. Zestawy DIGIT można kompletować na wiele różnych sposobów, znajdują zastosowanie w nagłaśnianiu orkiestr i mniejszych zespołów, a także w instalacjach.

dobre kolumny aktywne

SR DIGIT THREE o mocy muzycznej (RMS) 6000 W, (2 x subwofer aktywny + 2 x subwoofer pasywny + 2 x satelita)

DIGIT wymagają użycia miksera zewnętrznego. Jedynie BABY, maluszek w tym towarzystwie, jest produkowany także w wersji z 4-kanałowym mikserem i cyfrowym reverbem.

bardzo dobrze kolumny aktywne

4-kanałowy mikser SR DIGIT BABY

KOLUMNY AKTYWNE

ROAD – dwudrożne kolumny aktywne o mocy RMS (muzycznej) zależnie od wersji 260W, 380W i 550W i naturalnym brzmieniu. Osiągnięto je dzięki płaskiej charakterystyce częstotliwościowej i niskiemu poziomowi szumów. Metodą ich osiągnięcia było dla inżynierów SR użycie w obwodach wzmacniaczy mocy dyskretnych komponentów (tranzystory zamiast tańszych lecz mocno szumiących chipów) oraz zaprojektowania ich w klasie AB, skomplikowanej konstrukcyjnie lecz dającej znakomite brzmienie i pozwalającej na długą i efektywną pracę, także w najbardziej ekstremalnych warunkach.

kolumna aktywna sr

ROAD F15 A, aktywna kolumna 550 W RMS

STL – również dwudrożne, lecz działające w systemie bi-ampingu (odrębnych wzmacniaczy mocy dla każdego z dwóch głośników, nisko- i wysokotonowego), z użyciem wzmacniaczy impulsowych ICEpower® firmy Bang & Olufsen oraz procesorów DSP o tajemniczo brzmiących nazwach TSSTM i Physiocon2TM. Pierwszy podwyższa skuteczność akustyczną (głośność przy zadanej mocy) chroniąc głośniki przed niebezpiecznymi pikami napięcia zaś drugi zapewnia perfekcyjną jakość dźwięku dla dowolnego poziomu głośności w całym zakresie częstotliwości akustycznych! To naprawdę niezwykle inteligentne urządzenie. Nie należy chyba nikogo informować, że należy wyłączyć Physiocon2TM wyłącznikiem z tyłu kolumny jeśli podłącza się ją do subwoofera. Kolumny STL, w zależności od wersji, mają moc 250W, 400W lub 1000W.

bardzo dobra kolumna pasywna

STL 250 A, aktywna kolumna 250 W, zwycięzca „blind test” na targach muzycznych w Moskwie

SCENE – to kolumny aktywne instalacyjne, przeznaczone do nagłaśniania barów, restauracji, foyer i galerii. Są łatwe w instalacji, każda z kolumn posiada regulację głośności. Solidna obudowa z brzozowej sklejki, wyłącznie włoskie komponenty a co za tym idzie – doskonały dźwięk czynią je niezastąpionymi w najbardziej prestiżowych wnętrzach. Zależnie od wersji mają moc 30W, 60W lub 130W.

dobry monitor odsłuchowy

SCENE TWO, aktywna kolumna instalacyjna 60 W RMS

SUBWOOFERY AKTYWNE

ROAD SUB – subwoofery aktywne o miękkim, głębokim brzmieniu, typowym dla produktów SR. Wysokie ciśnienie akustyczne (max. 128 dB) zapewnia duży zasięg ich pracy. Dostępne są wersje 800W/15″ i 1000W/18″ (moc muzyczna RMS/średnica głośnika).

dobry subwoofer

Subwoofer aktywny ROAD SUB 18A, 1000 W RMS

STW – subwoofery aktywne o bardziej wyrafinowanej technologii, użyto w nich wzmacniaczy impulsowych ICEpower®, dzieło firmy Bang & Olufsen, specjalistów od najwyższej klasy sprzętu home audio. STW są produkowane w wersjach 250W/10″, 600W/15″, 1000W/18″ i 1600W/21″ (moc muzyczna RMS/średnica głośnika). Największy z nich zbudowany jest z użyciem jednego głośnika 21″ lecz o dwóch napędzających go cewkach, po 800W każda – rozwiązanie pozwalające na zredukowanie o połowę masy subwoofera!

bardzo dobry subwoofer

Subwoofer STW 1600 A, moc muzyczna 1600 W RMS, wewnątrz – specjalny głośnik dwucewkowy Eighteen Sound

KOLUMNY PASYWNE

ROAD – dwudrożne kolumny pasywne, produkowane w wersjach 150W/8″, 260W/10″, 380W/12″ i 550W/15″ (moc muzyczna RMS/średnica głośnika). Wysokiej jakości crossover rozdziela pasmo częstotliwości między głośnikami w sposób optymalny dla akustycznego brzmienia, zaawansowany obwód ochrony przed przeciążeniem (poetycko nazwany przez inżynierów SR „zbroją drivera”) czyni je niezawodnymi nawet w najtrudniejszych warunkach.

dobra kolumna dwudrożna

Dwudrożna kolumna pasywna SR ROAD F 8P, 150 W RMS

STL – nowocześniejsze, dwudrożne kolumny pasywne. Wyposażone w specjalnie dla nich zaprojektowane i zbudowane głośniki o wysokiej sprawności akustycznej. Produkowane w wersjach 250W/10″, 400W/12″, 1000W/15″ (moc muzyczna RMS/średnica głośnika). Ukośnie ścięta obudowa pozwala na wykorzystanie ich jako wysokiej jakości odsłuchy estradowe.

bardzo dobra kolumna dwudrożna

Pasywna kolumna dwudrożna SR STL 1000P, 1000 W RMS, wewnątrz woofer 15″ i 2-calowy „gwizdek”

AKTYWNE MONITORY SCENICZNE

Prawie wszystkie z nich (poza wyspecjalizowanym STM) posiadają metalowe gniazda na spodzie kolumny co umożliwia użycie ich jako kolumny aktywne.

MON – produkowany w dwóch opcjach, jako MON BABY, mały monitor aktywny 100 W oraz, większy,  MON X. MON X może pracować w pojedynkę z mocą muzyczną RMS 180 W lub w parze z pasywnym MON SISTER, wówczas po podłączeniu MON SISTER kablem do aktywnego „brata” uzyskuje się dodatkowe 180 W. Umieszczone na stojakach ogą być używane jako para kolumn nagłośnieniowych. Łączna moc 360 W jest wystarczająca do nagłośnienia małej lub nawet średniej imprezy.

aktywny monitor sceniczny

SR MON BABY, mały, aktywny monitor sceniczny 100 W

ROAD – monitor sceniczny aktywny o bardzo praktycznym na scenie, wydłużonym kształcie. Wyposażony w kontrolery głośności i barwy dźwięku, ma pokaźną moc 350 W/2 x 8″ + 1″ (moc muzyczna RMS/liczba x średnica głośników).

dobry monitor sceniczny

SR ROAD M28A, monitor sceniczny o wydłużonym kształcie, 350 W, wewnątrz 2 głośniki 8″

STM – najbardziej zaawansowany technicznie wysoce profesjonalny monitor estradowy. Wzmacniacz impulsowy, ponownie jest to ICEPower ® produkcji Bang & Olufsen, zapewnia znakomitą jakość dźwięku i małą masę przy dużej mocy. Monitor posiada elektroniczne zabezpieczenie przed wystąpieniem sprzężeń. Obudowa jest ukształtowana w sposób umożliwiający usytuowanie go pod kątem 35° lub 45°. Ma moc 400 W / 12″+1″ (moc muzyczna RMS/średnica głośników).

najlepsze monitory sceniczne

STM 400A, profesjonalny, aktywny monitor sceniczny 400 W

SPRZĘT INSTALACYJNY

WZMACNIACZE MOCY – instalacyjne, wielokanałowe o oznaczeniu PA, produkowane w dwóch wersjach: 4 x 75 W lub 8 x 150 W. Mają zaciskowe wyjścia linii głośnikowych. SR produkuje także wzmacniacze jednokanałowe PW (2 x 500 W) z wyjściami speakon, o zastosowaniu estradowym.

dobra końcówka mocy

PW 500, 1U wzmacniacz estradowy 2 x 500 W

MIKSER STREFOWY – pasywny, ma 6 wejść stereo, 4 wyjścia stereo XLR. Zapamiętuje do 5 konfiguracji stref.

MONITORY STUDYJNE

STUDIO – oznaczone symbolami STUDIO ONE (30 W), STUDIO TWO (60 W), STUDIO THREE (130 W). Szerokość pasma częstotliwości i płaska charakterystyka czynią je idealnym rozwiązaniem do odsłuchu near-field lecz używane są często także  jako głośniki zewnętrzne, np. na próbach, jako odsłuch instrumentów klawiszowych.

dobry sklep muzyczny

Share