dobre gitary akustyczneWiedza na temat instrumentu akustycznego – odnosi się to także do gitar akustycznych – nigdy nie będzie pełna bez wzięcia go w ręce, bez spędzenia z nim sam na sam choć paru minut. Nic tego nie zastąpi.

Prezentacje video przybliżają obraz gitary akustycznej, ale jak uczynić ten obraz jak najbardziej bliskim rzeczywistości?

Testy porównawcze, prezentujące niemal jednocześnie różne gitary akustyczne, są niezłą na to metodą. Bezpośrednie porównanie brzmienia gitar akustycznych nagranych przez tego samego muzyka, tym samym sprzętem i w identycznych warunkach akustycznych dają możliwość wyboru spośród dostępnych opcji najwłaściwszego instrumentu. Mają nawet pewną wyższość nad osobistym obcowaniem z gitarą akustyczną: stwarzają możliwość porównania brzmień wybranych przez ciebie instrumentów podczas gdy w sklepie nie zawsze jest to możliwe z banalnego powodu – małej ilości naprawdę dobrych gitar akustycznych które są tam eksponowane.

Zapraszamy zatem do obejrzenia dwóch ciekawych filmów nagranych przez naszych przyjaciół.

W pierwszym z tego typu filmów Sebastian Bunge, wytrawny muzyk i fachowiec z Soundhaus Lubeck, prezentuje różnice w brzmieniu między gitarami o kształtach pudeł Dreadnought, Grand Auditorium i Mini Jerry (to T.Burtonowska wersja kształtu znanego jako OOO lub Grand Concert) na przykładzie T.Burton Bobby, stosunkowo taniej lecz ardzo dobrej gitary akustycznej z litą świerkową płytą wierzchnią i poszerzonym gryfem. Nagrania dokonano przy użyciu jednego mikrofonu pojemnościowego usytuowanego na wprost mostka w odległości 1 m od gitary.

Wyraźnie słyszalna jest podkreślana przez Sebastiana czytelność brzmienia Grand Auditorium. Wręcz niesamowite jest jak wyraziście prezentuje się w nagraniu przez mikrofon maleństwo Mini Jerry. Wydaje się być także najgłośniejsze. Nie bez powodu na gitarach o podobnym kształcie pudła gra mistrz gitary akustycznej w zdobywającym sobie coraz więcej uznania stylu fingerstyle Tommy Emmanuel.

W drugim z filmów Philip Omlor, zapalony muzyk i songwriter z Braunschweig, prezentuje subtelną acz znaczącą różnicę między brzmieniem gitary z litą płytą wierzchnią świerkową i cedrową. Lity świerk daje brzmienie bardziej wyraziste, jasne, można by powiedzieć: szkliste podczas gdy lity cedr – bardziej głębokie, stonowane, łagodne.

Odpalcie filmik i zamknijcie oczy po czym spróbujcie odróżnić brzmienie gitar akustycznych T.Burton Foresthill i Forestrivera, gitar z litą świerkową i litą cedrową płytą wierzchnią. Nagranie jest nie najgorszej jakości i uda się to wam bez trudu.

Jaki kształt pudła gitary akustycznej wybrać? Jaka płyta wierzchnia da rodzaj dźwięku który odpowiada waszej muzyce i waszemu stylowi gry? Mamy nadzieję, że powyższe prezentacje pomogą przybliżyć was do dokonania właściwego wyboru.

Share