wzmacniacz gitarowyWzmacniacze do gitar elektroakustycznych są dziś czymś tak oczywistym, że wiele osób, po dokonaniu wyboru, nie poświęca im w zasadzie żadnej uwagi. Mało kto jednak wie, że tak naprawdę pierwsze wzmacniacze do gitar elektroakustycznych, które przypominały te używane dziś, powstały dopiero w latach 80. A co było wcześniej?

W mrokach lat 30

Nie tak dawno temu i wcale nie w odległej galaktyce coraz większą popularność zaczęły zdobywać gitary hawajskie. Początkowo nie była to jeszcze odrębna rodzina instrumentów tylko raczej gitary akustyczne o dość specyficznej budowie i niezbyt donośnie brzmiące, trzeba było je jakoś wzmocnić. Na tym etapie rozwoju techniki jedyną opcją były duże wzmacniacze, oczywiście lampowe jako że tranzystora jeszcze nie wynaleziono, podłączane do zestawów akumulatorów.

Po wojnie

L.R.Baggs Anthem

Najwierniejsze przeniesienie brzmienia Twojej gitary na wzmacniacz gwarantuje tylko elektronika L.R.Baggs Anthem – połączenie mikrofonu i pickupa Piezo.

sengerrr1

Dowiedz się więcej…

Dopiero w drugiej połowie lat 40 nieco zapomniany wynalazek odkurzył niejaki Leo Fender, którego nazwisko dziś znane jest nie tylko pasjonatom brzmienia gitarowego, ale nawet osobom, które o muzykę ocierają się niezbyt często. Korzystanie ze wzmacniacza było potrzebą chwili – gitary z deską zamiast pudła rezonansowego, takie jak Fender Stratocaster i Gibson Les Paul bez wzmacniacza praktycznie nie istniały. Pojawiły się wielkie gwiazdy gitary folk i pojawiło się nowe zapotrzebowanie: na wzmacniacz, który pozwoliłby lepiej brzmieć gitarze akustycznej. Niestety gitara akustyczna i mikrofon okazały się niezbyt udanym połączeniem.

Rozwój muzyki folkowej i bluegrass wymusił przyspieszenie prac nad wzmacniaczami do gitar akustycznych – country bez gitar akustycznych obejść się przecież nie mogło, tym bardziej że bluegrass korzystał z szerokiego spektrum instrumentów o donośnym brzmieniu i trzeba było nadać stosunkowo cichej gitarze akustycznej dodatkowej mocy.

Pierwszy sukces

Wszystko, co działo się przed latami 80, patrząc z dzisiejszego punktu widzenia, było mniej lub bardziej spektakularną porażką. Przełomem była linia Trace Acoustic. Od samego początku wzmacniacze to dawały niezłą wierność dźwięku, ale nie były jeszcze wystarczająco tanie gdyż w grę wchodziło wykorzystanie stosunkowo innowacyjnej jak na owe czasy technologii.

Specyfika gitary elektroakustycznej

Duże spektrum dźwięku gitary akustycznej sprawia, że klasyczny wzmacniacz gitarowy stosowany do gitary elektrycznej nie na wiele się tu zda. Będzie głośny ale zdusi barwę dźwięku. Aby oddać niuanse brzmieniowego tego pięknego instrumentu niezbędne jest użycie systemu wzmacniającego dźwięk o charakterystyce częstotliwościowej maksymalnie wyrównanej w całym zakresie słyszalnych częstotliwości.

Gitara elektroakustyczna to instrument bardzo specyficzny, który wymaga wzmocnienia w sposób perfekcyjny przy użyciu konstrukcji czerpiących z doświadczeń twórców sprzętu audiofilskiego! A dobry wzmacniacz do gitary elektroakustycznej może z powodzeniem zastąpić domowy sprzęt nagłaśniający.

dobry wzmacniacz gitarowyWzmacniacz do gitary elektroakustycznej Acoustic Reference Amplifier L.R.Baggs. Do wzmacniacza jest podłączony kabel jednokierunkowy do gitary akustycznej T.Burton.

Jaki wzmacniacz wybrać?

Rzetelność w przekazywaniu naturalnego brzmienia gitary jest najważniejszym kryterium wyboru. Aby ją osiągnąć wzmacniacz do gitary akustycznej powinien mieć płaską charakterystykę częstotliwością w jak najszerszym zakresie pasma częstotliwości akustycznych oraz nie powinien zmieniać barwy dźwięku twojej gitary.

Jak tę rzetelność ocenić? Ja polecam podłączenie do wejścia wzmacniacza źródła sygnału akustycznego o wysokiej jakości np. odtwarzacza płyt CD lub odtwarzacza mp3 o wysokiej częstotliwości próbkowania, minimum 192 kbs zawierającego dobrze tobie znaną muzykę o dużym zróżnicowaniu dynamicznym i brzmieniowym np. symfoniczną. Podłącz źródło sygnału jak najkrótszym i jak najlepiej ekranowanym kablem.

Czy kabel jest taki jak trzeba

Elektronika Artec

Idealne rozwiązanie dla początkujących i średniozaawansowanych gitarzystów pragnących kożystać z pełnych możliwości gitary elektroakustycznej i elektroklasycznej. Do gitar T.Burton oraz Farra montaż gratis!

sengerrr1

Dowiedz się więcej…

sprawdzisz podłączając sam kabel do wzmacniacza lecz bez źródła sygnału. Nie podłączaj do drugiego końca kabla odtwarzacza płyt czy mp3 lecz… posłuchaj samego kabla. Jeśli słyszysz brumienie i silne zakłócenia zmień kabel na lepiej ekranowany.

Odtwarzając muzykę posłuchaj dźwięków emitowanych przez głośniki wzmacniacza. Im bardziej są zbliżone do tych, jakie zaakceptowałabyś słuchając muzyki używając swojego sprzętu audio lub słuchawek tym lepszy jest wzmacniacz który testujesz. Sprawdzaj brzmienie wzmacniacza przy ustawieniu gałek gałek korekcji częstotliwościowej (wysokie, średnie, niskie) na „0” i przetestuj go dla różnych poziomów głośności.

Przetestuj następnie zakres działania pokręteł korekcji  częstotliwościowej, czy działają płynnie i czy brzmienie wzmacniacza jest akceptowalne w całym zakresie regulacji.

Dopiero po takiej wstępnej ocenie przetestuj wzmacniacz z podłączonym instrumentem. Zbadaj, jak się zachowuje przy graniu piano a jak kiedy grasz forte (zbadasz jaką ma dynamikę), czy nie słyszysz różnic w brzmieniu przy różnych poziomach głośności gry.

Współczesne wzmacniacze do gitar akustycznych

lub innych instrumentów akustycznych są urządzeniami wysokiej klasy o jakości dźwięku zbliżonej do tej jaką daje sprzęt audio najwyższej klasy. Przekonasz się o tym testując wzmacniacze do gitary akustycznej. Niestety, wysokie wymagania powodują, że nie są to urządzenia tanie.

Interesującym, niskobudżetowym rozwiązaniem są wzmacniacze do gitar akustycznych firmy Laney. Znajdziesz je w naszym sklepie, więcej na temat tych urządzeń przeczytasz w artykule Wzmacniacze Laney.

dobry sklep muzyczny

Jednymi z bardziej znanych, używanymi jakże często na stoiskach targowych Frankfurt Messe lub NAMM Show przez producentów gitar elektroakustycznych do ich testowania są wzmacniacze szwajcarskiej firmy Schertler. Przeczytasz o nich więcej w artykule Wzmacniacze schertler-szwajcarska precyzja brzmienia możesz także zapoznać się z nimi bliżej studiując ich opisy w naszym sklepie lub na stronie Schertlera.

Zdecydowanie korzystnym, jeśli chodzi o budżet gitarzystki bądź gitarzysty, jest jednokanałowy wzmacniacz Giulia.

Wzmacniacz do gitaryMały, poręczny wzmacniacz 50W w ładnej, drewnianej obudowie lub, do wyboru, w obudowie w kolorze ciemno-szarym.

giulia-z-sdfsggory

Cena – w granicach możliwości przeciętnego zjadacza chleba. Napisałem, że jest to wzmacniacz jednokanałowy. Właściwie: po co tobie drugi kanał? Czy jeden kanał tobie nie wystarczy?

Wzmacniacz jednokanałowy czy dwukanałowy?

Jeśli nie chcesz śpiewać to kup sobie wzmacniacz jednokanałowy. Jest tańszy, lżejszy i mniej rzeczy może w nim się popsuć.

Zakłada się, poniekąd słusznie, że gitarzystka / gitarzysta lubi sobie pośpiewać i dlatego wzmacniacze do gitar akustycznych są bardzo często budowane jako wzmacniacze dwu- lub więcej kanałowe. Jeśli chcesz śpiewać lub grać w duecie z inną gitarzystką lub gitarzystą to taki wzmacniacz będzie tobie niezbędny. Także Schertler ma w swojej ofercie kilka takich urządzeń o różnej mocy i w różnej cenie. Najtańszy, a więc najbardziej dostępny jest stuwatowy Jam 100.

wzmaczniacz do gitary akustycznejOn również jest dostępny w ciemno-szarej lub, jak mówi sam Pan Schertler: antracytowej wersji kolorystycznej.

dobry wzmaczniacz do gitary akustycznej

Jam 100 to mała, przenośna konsola nagłośnieniowa gdyż dysponuje aż 4 kanałami. Choć jeden z nich może posłużyć tylko do podłączenia CD lub odtwarzacza mp3 to i tak jest to imponująca liczba jak na wzmacniacz gitarowy.

Jakiej mocy wzmacniacz jest wystarczający?

Wzmacniacz 50 W jest rozwiązaniem ekonomicznym i często w zupełności wystarczającym. Wystarczy do nagłośnienia małego wnętrza lub spotkania małej grupy przyjaciół. Nagłośnisz nim swój występ w kawiarni czy małym pubie, będzie znakomity kiedy będziesz grać tworząc muzyczne tło na wernisażu. Będzie wystarczający do nagłośnienia twojego występu na ulicy zaś na placu, kiedy zgromadzi się osób kilkadziesiąt – już nie. Nie nagłośni on rónież zbyt dużego pomieszczenia, przestronnej kawiarni czy pubu, zwłaszcza wtedy, gdy będą one wypełnione ludźmi.

Jest natomiast w zupełności wystarczający jako odsłuch jeśli twój występ będzie nagłaśniany zewnętrznym systemem PA. Znakomicie jest wówczas mieć go pod ręką żeby korzystać z kontrolerów jego przedwzmacniacza.

Wzmacniacze 100 – 200 W to już rozwiązanie bardziej uniwersalne. Jeśli się gra w zespole – po prostu konieczne. Trzeba jednak liczyć się z tym, że są droższe oraz z tym, że będzie trochę więcej do dźwigania.

Efekty dodatkowe

to zazwyczaj pogłos sprężynowy, taki jaki ma Acoustic Reference Amplifier L.R.Baggs czy też David Schertlera, lub pogłosy cyfrowe, takie w jakie wyposaża się wzmacniacze tańsze, w tym także tańsze wersje wzmacniaczy Schertlera.

Są bardzo przydatne, natomiast mniej przydatne są chorusy i flangery o dalekim od naturalności brzmieniu w jakie wyposaża się tanie, niskiej jakości wzmacniacze budżetowe. Efekty te montowane są w tych tanich wzmacniaczach chyba tylko po to, żeby przez ich użycie można było ukryć niedostatki jakości brzmienia.

Średnica głośnika we wzmacniaczu gitarowym

jest parametrem, który się wnikliwie rozpatruje kiedy kupuje się wzmacniacz do gitary elektrycznej.

We wzmacniaczach do gitar elektrycznych stosuje się głośniki o prostej lecz bardzo mocnej konstrukcji. Nie tylko elektronika wzmacniacza lecz także one mają one przesterowywać dźwięk kiedy są zasilane z bardzo dużą mocą. Nie jest w ich przypadku priorytetem uzyskanie brzmienia wiernego brzmieniu akustycznemu. One mają brzmieć głośno i z charakterem. Prostota ich konstrukcji powoduje, że aby brzmiały głośno i z charakterem oraz z większą ilością tonów niskich niezbędne jest użycie głośników dużych, najbardziej cenione są te o średnicy 12″.

Od średnicy głośnika zależy we wzmacniaczu do gitary elektrycznej rodzaj uzyskiwanego brzmienia. Zależy ono także od konstrukcji „paczki” gitarowej, od tego jaką ma pojemność, czy jest otwarta czy zamknięta.

Wybierając wzmacniacz do gitary akustycznej nie analizujemy tych parametrów. Dlaczego?

Konstrukcje głośników wzmacniaczy do gitar akustycznych są zbliżone budową do głośników sprzętu home audio. Głośniki wzmacniaczy do gitary akustycznej mają za zadanie odtworzyć jej brzmienie jak najwierniej. Niezależnie od ich średnicy. Niezależnie od kształtu i rodzaju obudowy mają dać brzmienie wierne brzmieniu akustycznemu.

Aby osiągnąć ten cel głośniki basowe mają elastyczne zawiesia umożliwiające im dużą amplitudę drgań, stosuje się nie jeden tylko głośnik lecz także dodatkowe głośniki średnio – i wysokotonowe. Tak jak w przypadku sprzętu home-audio stosuje się wyłącznie obudowy zamknięte, niekiedy z bass-reflexem.

Nie są stworzone do tego, żeby je przesterowywać. Przesterowanie głośnika wzmacniacza do gitary akustycznej może mu poważnie i trwale zaszkodzić. Jest dość delikatny ale za to odtwarza dźwięk w sposób naturalny i wierny oryginalnemu brzmieniu akustycznemu.

Nie stać ciebie na drogi wzmacniacz do gitary akustycznej?

Wzmacniacze do gitary akustycznej są z powodu wysokich wymagań jakości dźwięku o których napisałem wyżej, znacznie droższe od wzmacniaczy do gitar elektrycznych.

O jakości brzmienia zestawu gitara-pickup-wzmacniacz decyduje najsłabsze ogniwo. Jeśli masz używać byle jakiego wzmacniacza lepiej nie kupuj żadnego – po co piękne brzmienie gitary zepsuć? Używaj jej bez nagłośnienia! Kiedy zaś grasz na większych imprezach, podłącz gitarę bezpośrednio do wzmacniacza lokalnego systemu nagłośnieniowego. On zazwyczaj jest szerokopasmowy i sprawdzi się lepiej od słabego wzmacniacza kaleczącego brzmienie.

Żeby mieć wówczas możliwość kontroli parametrów dźwięku (oraz skorygowania niedociągnięć roboty Pana Akustyka) dobrze jest mieć pod ręką przedwzmacniacz, urządzenie małe i poręczne. Przedwzmacniacz jest zazwyczaj znacznie tańszy od wzmacniacza.

Nagłośniona gitara akustyczna powinna brzmieć nadal jak gitara akustyczna

tylko głośniej. I to jest kluczowe stwierdzenie określające cel do jakiego powinniśmy dążyć jeśli nie chcemy zawieść słuchaczy oczekujących prawdziwego, pięknego i czytelnego brzmienia tego wspaniałego instrumentu.

dobry sklep muzyczny

Jeśli już zbliżasz się momentu zakupu wzmacniacza do gitary akustycznej, pomocne może okazać się zapoznanie z obfitującym w filmowe prezentacje artykułem Jak Wybrać Wzmacniacz Do Gitary Akustycznej.

Dotrwałeś do końca tego artykułu, zasługujesz na nagrodę! Podaj kod rabatowy* WZDGAEACH , a otrzymasz w naszym sklepie 5% rabatu na wszystkie wzmacniacze Schertler’a!

*Kod rabatowy należy wpisać podczas składania zamówienia na stronie sklepu w zakładce „Kasa”

 

Share