10 Przystanków Woodstock temu przybyłem do Kostrzyna, żeby przeprowadzić pierwsze Frikolekcje, darmowe lekcje gry na gitarze. Zaproszony zostałem do zorganizowania tego wydarzenia przez Jurka Owsiaka i Zbigniewa Hołdysa, pomysłodawcę i pierwszego rektora Akademii Sztuk Przepięknych. W zorganizowaniu pierwszych Frikolekcji pomagały moje dzieci, Kalina i Łukasz, oraz liczna grupa wolontariuszy, na przywiezionych przez nas gitarach T.Burton uczył grać Bartek Marusik. Zbigniew Hołdys zgromadził grupę najzdolniejszych gitarzystów i wokalistów i pracował z nimi nad wspólnym wykonaniem skomponowanej przez siebie piosenki. Wykonali ją potem jako Zespół ASP w finale Przystanku Woodstock na jego Wielkiej Scenie.
Bartek Marusik, pierwszy wykładowca pierwszych Frikolekcji na Przystanku Woodstock 2006
Zespół ASP Przystanku Woodstock 2006 tuż przed wejściem na Wielką Scenę Przystanku Woodstock gdzie o pólnocy, w Finale Przystanku Woodstock wykonał piosenkę Zbyszka Hołdysa Brookliński Most
W tym roku, po 10 Woodstockach, naszym udziałem stała się wzruszająca chwila: Jarek Maleńczyk z pierwszego składu Zespołu ASP (spróbuj znaleźć go na zdjęciu wyżej) przyniósł do nas flagę (na zdjęciu niżej to ten gość po lewej, bez okularów) z podpisami wszystkich jego członków którą pieczołowicie przechował przez wszystkie te lata.
Flaga z podpisami członków pierwszego Zespołu ASP
Przez 10 Przystanków przewinęło się przez nasz namiot więcej niż 4 tysiące uczniów, uczyło gry na gitarze 12 nauczycieli: Antończyk, Kordylewski, Maliszewska, wspomniany już Marusik, Palma, Raniszewski, Restecki, Rychły, Sieniawski, Sledziuha, Spruch i Szumlas. Frikolekcje T.Burton wrosły w tradycję Akademii Sztuk Przepięknych Przystanku Woodstock, mają grupę czekających na nie fanów nie opuszczających potem żadnej lekcji i co roku przyciągają nowe osoby żądne wiedzy. Od kilku lat tradycją Frikolekcyjnych przerw stały się wspólne i solowe wykonania rejestrowane i publikowane na kanale YT firmaKISIELEWSKI i dobra zabawa, przez cały czas.
Video-migawki z Frikolekcji T.Burton na Przystanku Woodstock 2015
Najważniejsze jednak są wykłady, nauka nowych utworów i rytmów, wspólne ćwiczenia.
Tak wyglądały Frikolekcje T.Burton na Przystanku Woodstock 2015, Sieniawski udziela wskazówek jednej z Frikouczennic
10. Frikolekcje na Przystanku Woodstock roku 2015
upłynęły pod znakiem niecierpliwych poszukiwań i niezgodnych z oczekiwaniami wskazówek. Dlaczego mam przestać ćwiczyć skale skoro tak wielu nauczycieli zaleca to robić? Po co ja mam słuchać jazzu, co mi to da skoro chcę grać grunge? Dlaczego stosowanie rozbudowanej elektroniki gitarowej, choć pomaga osiągnąć artystyczne cele, jest szkodliwe dla rozwoju techniki gry gitarzysty?
Ćwiczyli wraz ze swoimi uczniami i odpowiadali na te i podobne im pytania prowadzący w tym roku Frikolekcje:
Mateusz Rychły
Mateusz Rychły na Frikolekcjach T.Burton na Przystanku Woodstock 2015
nauczyciel o zindywidualizowanym podejściu do ucznia. Skupił się na bluesie i improwizacji bluesowej, tematach zawsze na czasie. Pokazywał i ćwiczył wraz z Frikouczniami zagrywki, patenty i ułatwienia techniczne. Nie szczędził czasu na konsultacje i porady, także w czasie przerw. Udało mu się uruchomić kreatywność każdego z uczestników Frikolekcji, ośmielił ich do publicznego improwizowania. Oj, nie było łatwo niektórym z nich stanąć na zaimprowizowanej scenie i zagrać na gitarze nagłośnionej 1000 watowym nagłośnieniem.
Rychły prowadzący Frikolekcje T.Burton na Przystanku Woodstock (film z Frikolekcji 2014, w roku 2015 nie udało się z powodów technicznych zarejestrować fragmentu jego lekcji)
Michał Sieniawski
Michał Sieniawski na Frikolekcjach T.Burton na Przystanku Woodstock 2015
skupiał się na bardzo prostych rzeczach gdy jakimś szóstym zmysłem wyczuł, że wśród jego uczniów dominują początkujący, gdy pojawili się zaawansowani brał na warsztat improwizację w progresji bluesowej. No cóż, „Jak improwizować?” to bardzo częste pytanie, wszyscy chcą grać solówki. Podjęty na jednej z Frikolekcji ryzykowny pomysł połączenia gitarzystów w pary i nakłonienia ich do wspólnego skomponowania utworu opartego na najprostszych akordach – powiódł się. Wspólnemu muzykowaniu tak stworzonych duetów nie było końca.
Sieniawski prowadzący Frikolekcje T.burton na Przystanku Woodstock 2015
Adam Palma
Adam Palma na Frikolekcjach T.Burton na Przystanku Woodstock 2015
najbardziej oblegany i zapracowany Frikolekcyjny Nauczyciel. Codziennie rano, przez 4 dni, „bladym świtem” o 9:30, prowadził Warsztaty Gitarowe w namiocie TV Kręcioła a w piątek dał radę przeprowadzić jeszcze 3 Frikolekcje w naszym namiocie. Jako uznany autorytet gry na gitarze akustycznej przyciągnął liczne grono fanów. Prowadził swoje zajęcia według wcześniej przygotowanego planu a po nich zawsze był zarzucany pytaniami którym nie było końca. Dotyczyły Gipsy Jazzu o którym napisał książkę, niemal na każdym spotkaniu pojawiały się pytania o skale i metody improwizacji. Zaskoczyła Frikouczniów opinia Palmy o ich ograniczonej przydatności.
Palma prowadzący Frikolekcje T.Burton na przystanku Woodstock 2015
Kasia Maliszewska na Frikolekcjach T.Burton na Przystanku Woodstock 2015
mistrzyni interaktywności. Okazała się osobą obdarzoną empatią, bo tak chyba się to nazywa umiejętność wczucia się w potrzeby uczniów i reagowania na nie ze zrozumieniem. Uczennice i uczniowie nie chcieli jej wypuścić z katedry, udzielała Frikolekcji najdłuższych w tym roku a także dających najwięcej radości uczestnikom. Skoncentrowała się na rytmie, pracy prawej ręki (tzw. bicia) i poszerzaniu wiedzy Frikouczniów na temat bluesa jakże często grywanego przez nich w dość nieciekawy sposób.
Kasia Maliszewska prowadząca Frikolekcje T.Burton na Przystanku Woodstock 2015
Każdy z nauczycieli oferował Frikouczniom rozwiązanie ich muzycznych problemów na swój sposób. Zajęcia zespołowe Kasi, zindywidualizowane Rychłego, wykłady Palmy, pomysłowe lekcje Sieniawskiego – w każdych warto było uczestniczyć zyskując odmienne choć równie cenne muzyczne doświadczenia. Szkoda, że nie spotkali się wszyscy razem jednego dnia, mogłoby to zaowocować miłym dla ucha jammowaniem wartym utrwalenia dla potomności.
Były na Frikolekcjach pytania proste lecz te pozostały na razie bez odpowiedzi. Jak to zrobić żeby grać tak, jak nasi mistrzowie? Dlaczego nie mogę doścignąć ich umiejętności choć biorę udział we Frikolekcjach już po raz kolejny i nie omijam żadnej okazji uczestniczenia w podobnych im warsztatach gitarowych?
W przerwach Frikolekcji udostępniamy zelektryfikowane gitary i mikrofon każdemu, kto tylko ma ochotę zaprezentować się publicznie.
Tomasz Trzeszczyński przechodząc obok namiotu Frikolekcji wszedł do nas, chwycił gitarę, dostroił ją nieco i zaśpiewał kilka piosenek, tutaj: Kołysanka Dla Nieznajomej zespołu Perfect
T.Burton Greengo, stosunkowo niedroga gitara, jest polecana przez nauczycieli muzyki i zawodowych muzyków. Spełnia wymogi stawiane przez profesjonalistów, doskonała na scenę ale także świetnie sprawdzi się jako twoja pierwsza gitara. Nie zawiedzie w czasie występu na scenie, nie sprawi trudności na początkowych etapach nauki. Więcej…
I tu mała uwaga: zauważyłem, że początkujący artyści nie stroili gitar przed swoimi występami. Chwytali gitary beztrosko i grali nie nastrojeni nie przejmując się tym, że są słuchani przez publiczność. Co więcej, przez publiczność o stopniu muzykalności wyższym od przeciętnego. Pamiętaj: ZAWSZE zanim zaczniesz grać nastrój instrument! Zauważ, że doświadczeni wykonawcy na naszych Frikolekcjach zawsze to robili, niekiedy nawet dostrajali gitary między utworami, na koncertach na których zdarzało się tobie bywać też pewnie nie umknęło twojej uwadze, że wykonawcy nie żałują czasu na precyzyjne dostrojenie swoich instrumentów.Więcej prezentacji muzycznych uczennic i uczniów Frikolekcji T.Burton na Przystanku Woodstock 2015 znajdziesz na naszym kanale YT firmaKISIELEWSKI.
Druga uwaga: jeśli już śpiewasz nie „uciekaj” od mikrofonu. Owo „uciekanie” to częsty problem niezbyt pewnych siebie, początkujących wokalistów, mających ochotę, kiedy już znajdą się na scenie, z przerażenia zapaść się pod ziemię. Rozumiem twoje uczucia, nie jest łatwo zapanować nad swoimi emocjami, nawet najbardziej doświadczeni wykonawcy przeżywają to, co nazywamy tremą. Musisz, mimo wszystko, wziąć się w garść! Akustyk nie da rady ciebie nagłośnić, kiedy twoje usta będą w zbyt dużej odległości od mikrofonu, jego możliwości są ograniczone występowaniem sprzężeń przy zbyt dużym wzmocnieniu. Lepiej trzymaj usta w stałej, niezbyt dużej odległości od „sitka” dając szansę akustykowi na ewentualne ściszenie twojego głosu jeśli zaśpiewasz zbyt głośno. Śmiało, nie lękaj się!
Nie udałoby się przeprowadzić Frikolekcji bez pomocy Lewego i Pokojowego Patrolu ASP, dziękuję za wszelką pomoc a przede wszystkim za rozmieszczenie na wzgórzu ASP tablic informacyjnych.
Tablica informacyjna Frkolekcji T.Burton na Przystanku Woodstock 2015
Uratowały nas przed kompletną pustką w namiocie po zmianie jego usytuowania (nowe miejsce w którym się znaleźliśmy okazało się baaardzo trudne do znalezienia przez poszukujących nas Frikouczniów).
Na pierwszej linii frontu przez 4 dni, codziennie, od ranka do późnego popołudnia ogarniali tematy :
- Magdalena Masłowska, wspierająca, wraz z Markiem i Kamilem, Adama Palmę podczas jego codziennych Warsztatów Gitarowych w namiocie TV Kręcioła;
- Marek Storczyński, j.w. oraz opiekujący się 36 gitarami T.Burton;
- Kamil Grabowski, j.w. oraz opiekujący się gitarami, Kamil był także naszym reprezentantem do tegorocznego Zespołu ASP;
- Andrzej Waligórski, rejestrujący video i dźwięk;
- Aleksander Siuta, odpowiedzialny za nagłośnienie;
- Dawid Ostrowski, autor większości zdjęć.
za co im pięknie dziękuję.
Ekipa Frikolekcji T.Burton 2015
Grzegorz Kisielewski