Jeśli działasz w branży instrumentów muzycznych to wędrując od fabryki do fabryki i z targów na targi natkniesz się na firmę Artec czy tego chcesz czy nie. Giganci produkujący gitary kooperują ściśle z tym koreańskim producentem, powierzyli mu wykonywanie elementów najważniejszych dla scenicznego brzmienia gitary: przystawek (zwanych także przetwornikami lub z angielska pickupami) i elektroniki gitarowej.
Znajdziesz części i urządzenia Artec w gitarach znanych marek lecz na ogół to, że wyprodukowane zostały w tej koreańskiej fabryce pozostanie dla ciebie skrzętnie ukryte. No cóż, tak wygląda świat produkcji OEM, produkcji wykonywanej na zlecenie globalnych firm z kategorycznie stawianym wymogiem ukrycia autentycznego pochodzenia zamawianych półproduktów.
Wytwarzanie elementów składowych gitar wybitnych marek to najważniejsza składowa biznesu firmy Artec ma Artec jednak także swoją mocną „drugą nogę”. Artec produkuje szerokie spektrum przystawek, przetworników, pickupów, preampów i elektroniki gitarowej pod swoją własną marką.
Znane i cenione są pickupy piezo do gitar akustycznych oraz przetworniki magnetyczne do gitar elektrycznych tego producenta, jedne i drugie produkowane w ogromnej liczbie wzorów i odmian. Artec poszerza ich możliwości brzmieniowe oferując jako uzupełnienie złożoną i różnorodną elektronikę gitarową. Przedwzmacniacze i equalizery do gitar akustycznych oraz przedwzmacniacze do gitar elektrycznych firmy Artec nie pozostają w tyle za produktami firm przodujących w branży jeśli chodzi o jakość wykonania a także stosowanie praktycznych i pomysłowych rozwiązań.
Przegląd najbardziej wartościowych nowości firmy Artec zacznę od
sprzętu do nagłaśniania gitar akustycznych
bo jest to dziedzina mi najbliższa. Wciąż najszerzej w niej stosowane pozostają pickupy piezo z racji niskiej ceny, prostoty konstrukcji i niezawodności. Dokonał się w tej kategorii pickupów Artec znaczący postęp, sztywne, krystaliczne przetworniki piezo typu PP (Piezo Pickup) zostały zastąpione kilka lat temu elastycznymi, bardziej niezawodnymi SF (Solid Flex).
Pickup przetwornik piezo Artec typu SF (to ten niebieski) zastąpił przestarzały PP
Najistotniejsza zmiana dotyczyła rodzaju brzmienia. Przystawka SF w porównaniu z PP daje bardziej wyrównane brzmienie w całym paśmie częstotliwosci akustycznych. SF jest elastyczny, łatwiej niż PP dopasowuje się do nierówności szczeliny w mostku czy podstawka gitary akustycznej ułatwiając lutnikowi uzyskanie równego poziomu głośności każdej ze strun. Jeśli masz przestarzały i nie przystający do współczesnych standardów nagłośnienia gitary akustycznej krystaliczny pickup piezo rozważ wymianę na pickup SF, z moich doświadczeń wynika, że pozostawiając w gitarze stary equalizer lecz wymieniając jedynie przetwornik piezo na nowszy zyskuje się znaczną poprawę brzmienia!
Najmłodszym dzieckiem inżynierów Artec jest wykonana w postaci giętkiego, ekranowanego drucika przystawka piezo elastyczna PC85. Ten pickup ma dwie istotne zalety: jego długość może być w dowolny sposób regulowana zaś swoją elastycznością ułatwia uzyskanie ścisłego kontaktu z podstawkiem. Regulowanie długości polega na zwykłym zgięciu przetwornika tak, żeby uzyskać wymaganą jego długość. Pozostała, nie umieszczona pod podstawkiem instrumentu, aktywna jego część służy po prostu za kabel połączeniowy. Takie rozwiązanie powoduje, że PC85 jest pickupem uniwersalnym, można go stosować do instrumentów o rozstawie strun od 80 mm do niemal zera. Znajdzie dzięki temu zastosowanie zarówno w gitarze 12-strunowej jak i w maleńkim ukulele, bez trudu można go użyć w najbardziej nietypowym instrumencie etnicznym.
Pickup (przetwornik) piezo elastyczny PC85.
Co do przeprowadzanie przetwornika elastycznego przez otwór w mostku gitary lub innego instrumentu strunowego to należy twardo trzymać się zasady uzyskiwania dość dużego promienia zgięcia, nie powinien być on mniejszy niż 3mm. Aby taki promień zgięcia uzyskać należy albo wykonać odpowiednio duży otwór w szczelinie mostka albo też wykonać ukośne nacięcie na krawędzi tego otworu
Montując przystawkę elastyczną Artec PC85 tak należy ją zginać
Wszystkie przetworniki piezo Artec mają połączenie z przedwzmacniaczem przy użyciu kabelka izolowanego teflonem by zapewnić wysoką odporność na wysokie i niskie temperatury. Kabelek posiada ekran wykonany ze specjalnego stopu stanowiący doskonałe zabezpieczenie przed zakłóceniami elektrycznymi z otoczenia, specjalnie dobrana pojemność elektryczna układu przewód-ekran gwarantuje doskonałą przewodność dla najwyższych częstotliwości akustycznych.
Pewnego dnia zachciało mi się sprawdzić jak też brzmią różne przetworniki piezo do gitar. Zrobiłem to w sposób najbardziej wiarygodny: wymieniając kolejno pickupy w jednej gitarze akustycznej, z jednym i tym samym przedwzmacniaczem-equalizerem (był to, co tu dużo gadać, najlepszy na świecie StagePro L.R.Baggs). Powstał film do którego obejrzenia serdecznie zapraszam.
Konsekwentnie piszę w tym artykule o używaniu pickupa piezo w gitarach akustycznych. Jak ma się sprawa gdy do nagłośnienia mamy gitarę klasyczną, taką z nylonowymi strunami? Czy przetwornik piezo jest wówczas dobrym wyborem?
Przystawka piezo w gitarze klasycznej
Jest wiele przystawek specjalnie zaprojektowanych do nagłaśniania gitar klasycznych, wybierz spośród nich taką, na jaką ciebie stać lecz unikaj zwykłego piezaka. Klikając tutaj znajdziesz szeroki wybór różnych przetworników do klasyka. Użycie przystawki piezo do nagłośnienia gitary klasycznej traktuj tylko jako ostateczną ostateczność.to nie jest to co poleciłbym tobie z czystym sumieniem. Gitara klasyczna ma specyficzne, piękne brzmienie. Gra na gitarze klasycznej muzyki klasycznej przesycona jest subtelnościami artykulacji i dynamiki. Trudno je przenieść do systemu nagłośnieniowego pickupem piezo który ze swojej natury „tnie” dynamikę i koloryzuje brzmienie. Także gitara klasyczna używana w grze flamenco stwarza wymagania trudne do spełnienia podczas prób nagłaśniania jej przetwornikiem piezo. Chodzi tu o efekty perkusyjne – piezo przenosi dźwięk do systemu nagłośnieniowego wprost ze strun pomijając przy tym dźwięki generowane przez uderzanie w pudło gitary.
Najwierniejsze przeniesienie brzmienia Twojej gitary na wzmacniacz gwarantuje tylko elektronika L.R.Baggs Anthem – połączenie mikrofonu i pickupa Piezo.
Przystawka
to pierwszy, najważniejszy element toru przesyłu dźwięku twojej gitary do systemu nagłośnieniowego. Jeśli na samym początku drogi dźwięku znajduje się zły przetwornik to już na kolejnych etapach niewiele da się zrobić – jeśli brak dynamiki, jakiegoś fragmentu pasma akustycznego lub sygnał jest przesterowany to żadne urządzenia elektroniczne nie przywrócą piękna tonu twojego instrumentu (podobnie zresztą jest z mikrofonami). Jeśli zaś pickup jest ok to trzeba zadbać o następny etap toru przesyłowego – o przedwzmacniacz.
Przedwzmacniacze do gitary akustycznej lub klasycznej
produkowane przez firmę Artec cechuje przede wszystkim niebywale duża różnorodność rozwiązań. Każdy znajdzie coś dla siebie choćby chciał zrealizować najbardziej oryginalną koncepcję kreacji brzmienia.
Oto dwie nowości a zarazem techniczne ciekawostki które już znalazły licznych użytkowników. Pierwszą z nich jest Artec SHP5, przedwzmacniacz z wbudowanym mikrofonem. Przedwzmacniacz SHP5 przykleja się dwustronnie przylepną taśmą klejącą do krawędzi otworu rezonansowego gitary. Mikrofon jest umieszczony na wysięgniku zaś przetwornik piezo jest dołączany za pośrednictwem wtyczki jack 2,5 mm. Przedwzmacniacz można stosować zarówno do gitar akustycznych jak i klasycznych, z racji posiadania mikrofonu jest źródłem naturalnego, ciepłego brzmienia.
Przedwzmacniacz do gitary akustycznej bądź klasycznej Artec SHP5 z wbudowanym mikrofonem
Uwaga: nie szalej z ilością składowej brzmienia pochodzącej z mikrofonu! Najlepiej jest kiedy waha się ona między 15 a 30%, większe ilości składowej mikrofonowej mogą (a właściwie: spowodują z całą pewnością) nieprzyjemne i groźne dla sprzętu nagłośnieniowego sprzężenia akustyczne!
Druga nowość a zarazem ciekawostka to dwa w jednym – equalizer z wbudowanym chorusem.
Przedwzmacniacz do gitary akustycznej bądź klasycznej Artec ATE-CH z wbudowanym chorusem
Obydwa te przedwzmacniacze oraz tradycyjne equalizery Artec’a znajdziesz w ofercie Firmy Kisielewski. Wszystkie przedwzmacniacze możesz tam nabyć jako samodzielne urządzenia lub w zestawach z przetwornikami piezo Artec SF607 lub Artec PC85.
Produkcja
przystawek magnetycznych do gitar elektrycznych
czyli elementów wymagających bezkompromisowego doboru materiałów a przede wszystkim precyzji, staranności i ścisłego utrzymania reżimu technologicznego, jest już tradycyjnie zlecana przez wielkich gitarowego świata firmie Artec. Produkty Artec znajdziesz w najwyższych lotów gitarach najbardziej renomowanych producentów. W tanich gitarach (niekiedy nawet producenci renomowani umieszczają takie gitary w swojej ofercie) są to pickupy z magnesem ceramicznym, w droższych są to pickupy z magnesami alnico.
Artec SBC73C-B, przetworniki Hot Rail do gitary elektrycznej typu Stratocaster z magnesem ceramicznym
Widoczna na zdjęciu przystawka Hot Rail to bardzo popularny obecnie sposób na dodanie mocy gitarze z przystawkami typu single. Wystarczy zamienić przystawki w gitarze typu stratocaster na Hot Rail aby otrzymać mocne, głębokie brzmienie, odmienne od szklistego, dzwoneczkowatego” brzmienia gitary typu strato. Efekt ten uzyskuje się gdyż Hot Rail, choć mają wymiary takie jak picup single, to są przystawkami mocniejszymi niż zwykłe single bo mają dwie cewki i dwa magnesy. Przewody od każdej z cewek (bo jak widać na zdjęciu z przetwornika wychodzą 4 przewody) można łączyć na różne sposoby uzyskując różne efekty brzmieniowe. Znakomity temat na kolejnego posta.
Jeśli interesuje ciebie ten temat zapraszam do przyjrzenia się bliżej przystawkom Hot Rail.
Magnes ceramiczny ma słabsze pole magnetyczne zaś zbudowany na jego bazie pickup słabszy sygnał. Pickupy z alnico, z magnesem o większej sile przyciągania, dają sygnał mocniejszy co jednoznacznie przekłada się na poziom wysterowania wzmacniacza gitarowego.
Artec SSA50-B , przetwornik single do gitary elektrycznej typu stratocaster z magnesem alnico 5
Na zdjęciach wyżej sfotografowałem przystawki gitarowe z różnymi magnesami lecz tak naprawdę wygląd zewnętrzny przetwornika z magnesem ceramicznym nie różni się wcale od wyglądu przetwornika z magnesem alnico. To jaki magnes znajduje się wewnątrz poznasz po symbolu (a dokładnie – mówi o tym trzecia litera oznaczenia pickupa: SSA – magnes alnico, SBC – magnes ceramiczny), możesz też próbować ocenić rodzaj i jakość magnesu po jego sile przyciągania.
Magnesy z alnico mają rózne oznaczenia: alnico 3, alnico 5, alnico 8. Widoczna przy nazwie „alnico” cyfra nie jest wyznacznikiem siły pola magnetycznego! Odpowiada ona składowi stopu z którego zrobiono magnes a dokładnie zawartości procentowej kobaltu. Siła magnesu od tego nie zależy, wpływ na nią ma za to technologia wykonania (to, czy są to procesy spiekania lub odlewania) którą producenci na ogół pozostawiają tylko do swojej wiadomości.
Zdjęcia wyżej prezentują przykłady przystawek nie oznaczonych logo, takich, jakich kompania Artec produkuje najwięcej. Produkty bez logo kupisz w bardzo dobrych cenach – jak powszechnie wiadomo znane logo na produkcie jest często jego najbardziej kosztownym elementem. Artec podjął również produkcję przystawek oznaczonych swoim własnym logo Giovanni by Artec. By Lim, właściciel firmy i bardzo doświadczony manager, pieczołowicie wybierał przez lata grupę najlepszych, sprawdzonych przetworników konstruując ofertę pickupów do gitar elektrycznych dla najbardziej wymagających.
Przetwornik Giovanni Custom Humbacker Bridge GCH-2
Przystawki Giovanni by Artec znajdziesz w naszym sklepiku do którego serdecznie zapraszam.
Grzegorz Kisielewski