W życiu każdego gitarzysty przychodzi w końcu taki moment, w którym nie wystarcza już tylko granie w domowym zaciszu i pojawia się chęć sprawdzenia swoich umiejętności na jam session lub w zespole. Jeżeli grasz głównie na gitarze akustycznej i nie planujesz w najbliższym czasie przerzucać się na elektryka warto w takiej chwili pomyśleć nad zakupem wzmacniacza przeznaczonego specjalnie do nagłośnienia gitary akustycznej.
Wybór odpowiedniego pieca okazać się może jednak się dość problematyczny. Ilość wzmacniaczy do akustyków na rynku oczywiście nie może równać się z ilością wzmacniaczy do elektryków, jednakże liczba modeli tych pierwszych również jest całkiem imponująca. Piece do gitary akustycznej są jednak z powodu wysokich wymagań jakości dźwięku (mają grać nie gorzej niż sprzęt audiofilski) znacznie droższe od wzmacniaczy do gitar elektrycznych. Jak wybrać ten odpowiedni i czym się sugerować przy wyborze? Poniżej opiszę najważniejsze kwestie, które pomogą Ci w wyborze wzmacniacza odpowiadającego Twoim potrzebom.
Moc Wzmacniacza
Jedną z najbardziej kluczowych kwestii w wyborze odpowiedniego pieca jest jego moc. Naturalnym jest, że grając na próbach zespołu lub jam session chcemy uzyskać odpowiednią głośność po to aby oddać dynamikę oraz potencjał swojej gry. Za te czynniki odpowiedzialna jest głównie artykulacja, której dobre wyeksponowanie przy cichym graniu w domu jest prawie niemożliwe.
Jeżeli rozpoczynasz dopiero swoją przygodę z akustykiem, szukasz zapewne dobrego, ale również niedrogiego wzmacniacza. W takim wypadku wystarczającą mocą okazać się może już nawet 30W. Wzmacniacz o takiej mocy poradzi sobie z nagłośnieniem małego pubu, lub salki na próbie zespołu grającego akustycznie.
Godnym uwagi piecem o mocy 30W jest nowość od znanego brytyjskiego producenta wzmacniaczy – combo Laney LA30D. Jest to prosty w obsłudze sprzęt, zaprojektowany do nagłaśniania instrumentów akustycznych, charakteryzujący się wysoką jakością dźwięku. Niewygórowana cena idzie tutaj w parze ze świetną funkcjonalnością a niewielki rozmiar pieca pozwoli Ci zabrać go ze sobą niemal wszędzie. Combo wyposażone jest również w przycisk Shape oraz efekty Chorus i Reverb, dokładniej je opiszę w dalszej części artykułu.
Polecam również przyjrzeć się mniejszemu kuzynowi wyżej opisanego wzmacniacza – modelowi LA15C. Jest to świetne rozwiązanie niskobudżetowe, które w zupełności wystarczy do ćwiczenia w domu lub grania w gronie przyjaciół.
Co jednak jeżeli jesteś już doświadczonym muzykiem, dla którego nie jest nowością gra na większych scenach? W takim wypadku Twój wybór powinien paść na wzmacniacz o mocy nie mniejszej niż 100W. Piece o takiej mocy bez problemu poradzą sobie z nagłośnieniem sporego i hałaśliwego pubu. Spiszą się też idealnie na próbie kapeli, nawet takiej z instrumentami elektrycznymi. Jeżeli szukasz właśnie takiego wzmacniacza idealnym rozwiązaniem dla Ciebie okazać mogą się piece firmy Schertler a szczególnie modele Jam 100 oraz Unico, którym poświęcę jeszcze kilka zdań w dalszej części wpisu.
Schertler to szwajcarski producent najwyższej jakości systemów przetworników dla niemal wszystkich instrumentów akustycznych świata oraz zupełnie wyjątkowych wzmacniaczy przeznaczonych do ich nagłaśniania.
Dowiedz się więcej…
Czasem jednak 100 lub 200 W mocy może nie wystarczyć, szczególnie podczas nagłośnienia większych sal koncertowych. Można wówczas skorzystać z usług firmy nagłośnieniowej albo sprzętu dostępnego w nagłaśnianym pomieszczeniu, lepiej jednak uniknąć ryzyka korzystsania ze sprzętu słabej jakości i niezbyt utalentowanego akustyka. Istnieją wzmacniacze, które radzą sobie znakomicie nawet wtedy, gdy niezastapionym wydaje się być spory zestaw P/A. Jednym z najlepszych rozwiązań jest 500-wattowy L.R.Baggs SYNAPSE – wzmacniacz akustyczny, który przez producenta nazywany jest osobistym systemem nagłośnieniowym. Zbudowany został z użyciem najnowocześniejszych inżynierskich rozwiązań, zwraca uwagę nie tylko swoim niezwykłym wyglądem, ale także powalającej jakości dźwiękiem. Posłuchaj jak rewelacyjny jest wbudowany w to urządzenie pogłos, nagranie znajdziesz na końcu tego oto filmu.
Liczba kanałów
Istotną kwestią w wyborze odpowiedniego wzmacniacza jest również liczba kanałów. To od niej zależy ile instrumentów lub mikrofonów możemy podłączyć do jednego pieca. Sprzęt do nagłaśniania gitar akustycznych wyposażony jest najczęściej w co najmniej 2 kanały, w celu jednoczesnego nagłośnienia gitary oraz wokalu.
Pod tym względem piece szwajcarskiej firmy Schertler nie mają sobie równych. Idealnie łączą funkcjonalność z najwyższą jakością brzmienia. Model Jam 100 posiada aż cztery kanały. Dwa z nich użyte być mogą jako mikrofonowe lub instrumentalne, trzeci kanał jest wybitnie instrumentalny (wejście Jack) a do czwartego podłączyć możemy instrument klawiszowy lub odtwarzacz audio. Dzięki temu możliwe jest na przykład nagłośnienie niewielkiego jam session za pomocą tylko jednego wzmacniacza.
W modelu Unico tego samego producenta są trzy kanały, dwa mikrofonowe lub instrumentalne i jeden wybitnie instrumentalny. Co ciekawe, jedno z wejść jest wejściem uniwersalnym, czyli takim gniazdem, do którego podłączyć można dowolnie: albo wtyczkę XLR albo wtyk Jack.
Wielkość głośnika oraz Bass Reflex
Bardzo ważną kwestią przy wyborze wzmacniacza do gitary akustycznej jest zwrócenie uwagi na wielkość głośnika oraz na to czy piec posiada obudowę Bass Reflex. Obydwie te kwestie wpływają w ogromnym stopniu na jakość brzmienia niskich tonów. Jeżeli więc posiadasz dobrą gitarę akustyczną, która gra świetnym dołem warto pomyśleć o wzmacniaczu, który będzie potrafił oddać to z największą dokładnością. Warto tutaj zwrócić uwagę na rodzaj głośnika i sposób jego wykonania. Tyczy się to głównie niskich częstotliwości. Ważną kwestią jest również średnica głośnika, podawana zazwyczaj w calach. Zasada jest teoretycznie prosta: im większy głośnik, tym lepsze przenoszenie basu. Oczywiście coś za coś – wraz z wielkością głośnika rośnie wielkość wzmacniacza a co za tym idzie, jego waga.
Z pomocą jednak przychodzi konstrukcja obudowy Bass Reflex, która w bardzo użyteczny sposób wykorzystuje promieniowanie tylnej strony membrany głośnika dzięki czemu znacznie zwiększa się efektywność w zakresie przenoszenia niskich częstotliwości. Oznacza to, że wzmacniacze z obudową Bass Reflex mogą być mniejsze od wzmacniaczy z zamkniętą obudową oferując nam jednocześnie tak samo dużo lub nawet więcej basu. Wcześniej już wspomniany przeze mnie wzmacniacz Schertler Unico o mocy 200W posiada świetnie zaprojektowaną i wykonaną obudowę Bass Reflex z 2 otworami, która w połączeniu z 8″ niskotonowym głośnikiem oddaje brzmienie niskich częstotliwości z najwyższą wiernością.
Przełączniki Ground Lift, Phase oraz Phantom
Dobrze jest kiedy wzmacniacz do gitary akustycznej posiada dodatkowe atrybuty w postaci przełączników Ground Lift, Phase oraz Phantom. Dla niektórych z Was ich funkcje mogą wydać się trochę niejasne dlatego postaram się pokrótce opisać każdą z nich.
Przełącznik Ground Lift służy do zmniejszenia lub całkowitego wyeliminowania szumów i hałasów powstających w pętlach masy w kablach audio. Przełącznik Ground Lift eliminuje niepożądane szumy, przerywając pętle masy między urządzeniami, zapobiegając przepływowi prądu po ekranie kabla między dwoma urządzeniami. Przełącznik odłącza pin 1 na wtyku XLR, który jest podłączony do oplotu lub osłony foliowej w kablu i działa jak punkt uziemienia obwodu.
Kiedy grasz na gitarze na dwóch wzmacniaczach jednocześnie, możesz usłyszeć dziwnie głuchy dźwięk gdy staniesz pomiędzy nimi. Dzieje się tak gdy głośniki poruszają się w przeciwnych kierunkach. Występuje wtedy niezgodność faz, mówiąc obrazowo: jeden głośnik powietrze pcha podczas gdy drugi w tym samym momencie je wciąga. Przełącznik Phase umieszczony w niektórych wzmacniaczach zmienia sposób, w jaki fale dźwiękowe wytwarzane przez dwa źródła dźwięku wchodzą w interakcje z innymi eliminując tym samym niezgodność faz. Po zmianie fazy jednego z głośników jednocześnie powietrze pchają albo razem je wciągają, ich praca sumuje się a nie odejmuje, efekt tego słychać w postaci zwiększenia głośności tonów niskich. Przełącznik ten okazuje się również bardzo przydatny jeżeli chodzi o sprzężenia zwrotne pochodzące z samej gitary, wciśnięcie go często rozwiązuje problem.
Phantom nie służy do poprawy walorów brzmieniowych gitary, jest to metoda zasilania napięciem stałym urządzeń audio (najczęściej mikrofonów pojemnościowych). Polega na tym, że przez ten sam kabel, którym przesyłany jest do wzmacniacza sygnał audio płynie w drugą stronę prąd potrzebny do zasilenia mikrofonu. Jest to najczęściej napięcie o wartości 48V.
Jako koneserzy akustycznych brzmień musimy przyznać, że wzmacniacze do gitar akustycznych Laney nie mają sobie równych w tym przedziale cenowym.
Przełączniki ocieplające brzmienie, EQ oraz dodatkowe efekty
Czasem we wzmacniaczach do gitar akustycznych spotkać możemy przełączniki mające na celu zmianę charakterystyki brzmienia. Ich działanie opiera się najczęściej na podbiciu lub ucięciu konkretnych częstotliwości. Wzmacniacz Laney LA30D, o którym wspominałem we wcześniejszej części artykułu posiada przycisk Shape, który sprawia, że brzmienie gitary staje się jaśniejsze, bardziej wyraźne i selektywne. Schertler Unico natomiast wyposażony jest w przycisk Warm, którego zadaniem jest ocieplenie brzmienia gitary.
Prawdopodobnie we wszystkich wzmacniaczach spotkasz potencjometry odpowiedzialne za korektę częstotliwości czyli EQ (equalizer). Najczęściej będą to 3 gałki odpowiadające niskim, środkowym oraz wysokim częstotliwościom.
Producenci wzmacniaczy często umieszczają w swoich produktach różne dodatkowe efekty wzbogacające brzmienie. Najczęściej są to efekty pogłosowe czyli Reverb, oraz efekty modulujące takie jak Chorus czy Flanger. Wzmacniacz Laney LA30D, o którym była mowa już we wcześniejszej części artykułu posiada świetnie brzmiący efekt Reverb i Chorus oraz przycisk Shape dzięki czemu uzyskać można na nim wiele ciekawych brzmień, które w bardzo fajny sposób potrafią urozmaicić brzmienie gitary akustycznej.

Wzmacniacze do gitar elektroakusycznych
Mało kto wie, że tak naprawdę pierwsze wzmacniacze do gitar elektroakustycznych, które przypominały te używane dziś, powstały dopiero w latach 80. A co było wcześniej?
Dowiedz się więcej…
Rewolucyjna technologia
Idzie nowe, oto odchodząc od dotychczasowego sposobu konstruowania obudów głośnikowych we wzmacniaczu L.R.Baggs SYNAPSE zastosowano unikalny system tub zapewniający kąt pokrycia poziomego 180 stopni w całym zakresie częstotliwości. Muzyk nie musi już używać odrębnego systemu odsłuchu, teraz i jego i publiczność łączy korzystanie z tego samego źródła dźwięku.
Ciekawy pomysł i ciekawe jego rozwiązanie.
Wyeliminowana została niespójność dźwiękowa systemów składających się z dwóch kolumn, z satelitów i basów. Teraz basy i tony wysokie docieraja do słuchacza z jednego kierunku, z jednego żródła. Zastosowano także przełomową metodę kompresji głośnika niskotonowego, Jak ważna jest kompresja tonów niskich wie każdy trudniący się nagłośnieniem instrumentów akustycznych a zwłaszcza gitary akustycznej
Całość tej nietypowej konstrukcji zapewnia maksymalnie szeroki kąt pokrycia przestrzei i wypełnienie jej bogatym i naturalnym dźwiękiem.