przetwornik do skrzypiecL.R.Baggs oferuje przetworniki do skrzypiec o prostej, łatwej do zapamiętania nazwie Violin Pickup (przetwornik do skrzypiec). Nie trzeba nikogo namawiać do korzystania z tych niezwykle udanych urządzeń, znalazły wielu użytkowników bo brzmią znakomicie, są łatwo dostępne i nie sprawiają problemów w montażu. Montaż polega jedynie na wymianie mostka na taki z pickupem Violin Pickup, każdy lutnik poradzi sobie z tym w trymiga.

Problemy rodzi natomiast próba nagłośnienia instrumentu smyczkowego innego niż skrzypce.

Skrzypce od czasów Stradivariego to instrument o standardowym kształcie i rozmiarach. Każdy mostek skrzypcowy pasuje do każdych (no, prawie każdych) skrzypiec 4/4. Nie stwarza problemu wyprodukowanie mostka do skrzypiec z wbudowanym pickupem, niemal na 100% będzie on pasował do każdych skrzypiec.

Gorzej już ze skrzypcami mniejszymi niż 4/4 lecz te, na szczęście, na ogół nie są instrumentami koncertowymi. Za to altówki, wiolonczele są, że już nie wspomnę o instrumentach dawnych (viola da gamba, viola d’amore, skrzypce barokowe lub renesansowe) lub etnicznych (gęśle, basetla). A ponieważ instrumenty te gabaryty mają różne i nie ustalone, często są niepowtarzalne, wytwarzane jednostkowo, toteż bardzo różne rozmiary mają ich mostki. Nie sposób produkować masowo ani takich mostków ani takich pickupów.

To, że nie jest możliwe uruchomienie masowej produkcji pickupów do takich instrumentów wcale nie znaczy, że nie można ich mieć.

Wystarczy wysłać do nas mostek do twojego instrumentu smyczkowego

choćby był najbardziej niezwykłego kształtu i wymiarów, a my już zaaranżujemy montaż do niego przetwornika identycznego z tym, jaki jest użyty w Violin Pickup. Zamontują go dla ciebie fachowcy z L.R.Baggs ale przygotuj się na to, że to trochę potrwa – sam montaż w siedzibie firmy Lloyda R. Baggsa a także  przesyłka do USA i z powrotem mogą zająć 2 do 3 tygodni.

W twoim mostku zostanie zamontowany miniaturowy sensor drgań akustycznych. Kiedy stanie się integralną częścią mostka  w sposób naturalny przekaże brzmienie i, co ważne, dynamikę twojego instrumentu. Co więcej, zostanie precyzyjnie usytuowany w mostku tak, aby sygnał był generowany podczas wibracji akustycznych mostka w kierunkach bocznych, zgodnie z kierunkiem drgań nadawanych strunom przez ruchy smyczka. Ograniczy to poziom głośności niepożądanych dźwięków przekazywanych do systemu nagłośnieniowego a będących skutkiem uderzania i pocierania pudła, poświstów podczas przesuwania palców po strunach lub, to najważniejsze, sprzężeń.

Wyrównana głośność strun i odporność na sprzężenia

to najważniejsze zalety Violin Pickup. Nic w tym dziwnego, że taki pickup już mają Mark O’Connor, Darol Anger, Jean-Luc Ponty i Sara Watkins.

Aha, Lloyd R. Baggs prosił, żebym nie zapomniał tobie powiedzieć jeszcze o jednym: on zaleca użycie wraz z Violin Pickup zewnętrznego przedwzmacniacza. Zarówno przedwzmacniacze różnej konstrukcji jak i sam Violin Pickup (do skrzypiec, ma się rozumieć) możesz kupić w naszym sklepie:

dobry sklep muzyczny

Użycie Violin Pickup nie jest jedynym sposobem nagłośnienia

Użycie instrumentu smyczkowego skonstruowanego specjalnie do tego, aby używać go nagłośnionego elektrycznie jest dość popularnym bo prostym i skutecznym rozwiązaniem. Skrzypek, altowiolista lub wiolonczelistka niejednokrotnie posiadają dwa instrumenty, akustyczny i elektryczny, przy czym ten drugi, jako że jest pozbawiony pudła rezonansowego, nie stwarza problemów ze sprzężeniami akustycznymi.

Jednak wyczulone ucho muzyka klasycznego z trudem akceptuje brzmienie o czysto elektrycznej proweniencji, „przesiadanie się” z instrumentu na instrument również nie jest tym, co muzyk lubi najbardziej. Zdecydowanie chętniej artyści smyczka korzystają z instrumentów akustycznych z którymi są o wiele lepiej zżyci. W sytuacji, gdy występ odbywa się w warunkach wymagających nagłośnienia ratują się różnymi systemami nagłośnienia od mikrofonów zewnętrznych poczynając a na wbudowanych w instrument pickupach kończąc.

Mikrofon zewnętrzny

na scenie to nieustający i… zniewalający problem: unieruchamia wykonawcę, zmusza go do utrzymywania instrumentu w jednej, określonej pozycji. Jest też podatny na sprzężenia. Jeśli nie masz innego wyjścia używaj mikrofonu zewnętrznego ale to nie jest najlepsze rozwiązanie.

Pickup czasowo czy też trwale zamocowany do skrzypiec, altówki lub wiolonczeli da tobie wolność swobodnego poruszania się na scenie. Nie licz na akustyka, dokonaj samodzielnego wyboru tego urządzenia aby mieć kontrolę nad jego jakością. Dobrze jest też, zapewniam cię, zaopatrując się w podręczny i poręczny wzmacniacz / przedwzmacniacz z zespołem kontrolerów głośności i barwy dźwięku, czuwać samodzielnie nad swoim brzmieniem.

Inżynierowie wymyślili pickupów całą masę, o różnorodnej konstrukcji i zastosowaniu. Opowiem o nich w słowach kilku, zacznę od tych najłatwiejszych do zamontowania, są to

pickupy kontaktowe

przyklejane do pudła rezonansowego instrumentu. L.R.Baggs produkował takie urządzenie (nazywało się Radius V) lecz tego już zaprzestał wychodząc z założenia, że stale rosnące wymagania muzyków nie pozwalają akceptować półśrodków. Bo też pickup kontaktowy jest w jakimś sensie rozwiązaniem niepełnym i ma zastosowanie tylko czasowe.

Jego istotną zaletą jest szybkość montażu i przenoszenia z instrumentu na instrument, bezcenna w trakcie przeglądów, konkursów lub festiwali podczas których występuje wielu wykonawców nie dysponujących instrumentami z wbudowanymi pickupami.  Nie sprawia także trudności zamontowanie ich do instrumentów smyczkowych innych niż skrzypce, idealne rozwiązanie dla szkół tym bardziej, że dzieci na ogół grają na instrumentach mniejszych niż 4/4 do których nie kupisz standardowego Violin Pickup.. Wadą jest duża podatność na występowanie sprzężeń, są przecież przymocowane do mocno rezonujących elementów instrumentu.

Spośród dostępnych pickupów kontaktowych do skrzypiec poleciłbym znakomity Dyn V firmy Schertler, wysokiej jakości pickup dynamiczny, oraz znacznie tańszy Basic tego samego producenta. Ten drugi to kontaktowy pickup piezo, nie tak dobry jak Dyn lecz nadal niejednokrotnie lepszy od mikrofonu jaki podsunie tobie przypadkowo napotkany akustyk. przetwornik do altówki

Dyn, przetwornik kontaktowy szwajcarskiej firmy Schertler, jest wiele wersji Dyn, do różnych instrumentów, ta widoczna na fotografii jest przeznaczona do skrzypiec i podobnych do nich instrumentów dawnych lub etnicznych

Są także tańsze rozwiązania, należy do nich Surface Adhesive Pickup koreańskiej firmy Artec, przetwornik piezo o zaskakująco dobrym brzmieniu jak na urządzenie w cenie około stówki.

przetwornik do wiolonczeliPickup kontaktowy piezo Surface Adhesive koreańskiej firmy Artec, tanie urządzenie lecz brzmiące całkiem nieźle, wystarczające do nagłośnienia praktycznie dowolnego instrumentu, znajdzie zastosowanie raczej w amatorskim muzykowaniu

Używając przetworników kontaktowych uważaj, żeby nie znaleźć się przed głośnikami systemu nagłośnieniowego, w pomieszczeniach zamkniętych nie rozkręcaj wzmacniacza na full, posługuj się instrumentem bez gwałtownego potrząsania nim – pickup może się odkleić. Strzeż się tych trzech rzeczy! Tylko tak unikniesz nagłej awarii oraz nieprzyjemnych i groźnych dla sprzętu nagłośnieniowego sprzężeń akustycznych.

Pickupy wmontowywane w instrument

pozwolą tobie na więcej. Więcej mocy (większa odporność na sprzężenia), więcej swobody ruchu (nic się nagle nie odklei). Poza wspomnianymi już Violin Pickup L.R.Baggs, bezkonkurencyjnymi jeśli chodzi o brzmienie, możesz liczyć także na Stat-V lub Stat-C od Pana Schertlera. Są nieco droższe bo szwajcarskie lecz mają pewną wyższość nad Violin Pickup – możesz spróbować zamontować je samodzielnie.

Nie wymagają wymiany mostka. W ten, który masz w swoim instrumencie wkładasz pickup. Jeśli radzisz sobie z drobnymi pracami natury technicznej to samodzielnie umieszczasz go w otworze pod ramieniem mostka, o tak jak to jest pokazane na poniższej fotografii.

dobry pickup do skrzypiecSposób umieszczenia przetwornika do skrzypiec Stat V firmy Schertler, wkłada się go w otwór pod ramieniem mostka

Korek pickupa należy dociąć dopasowując go tak, aby pickup był mocno dociśnięty, żeby wiernie zbierał dźwięk skrzypiec. Jeśli masz nietypowy instrument z nietypowym mostkiem i korek oryginalnie dostarczany z pickupem okaże się zbyt niski, doklej kawałek korka lecz, pamiętaj, od góry! Tak, żeby czarna część pickupa stykała się bezpośrednio z drewnem mostka.

W instrumentach takich jak wiolonczela i inne do niej podobne nie jest to już tak proste, bo dolna powierzchnia otworu pod ramieniem mostka jest ukośna. Pickup Stat Schertlera powinien być usytuowany jak najbardziej prostopadle do powierzchni płyty wierzchniej instrumentu dlatego też konieczne jest doklejenie do owej ukośnej powierzchni maleńkiego, trójkątnego kawałka drewna. Tak jak na fotografii niżej.

dobry pickup do wiolonczeliUsytuowanie przetwornika Stat C firmy Schertler, konieczne jest skorygowanie kształtu ukośnej powierzchni mostka, po doklejeniu maleńkiego kawałka drewna pickup jest usytuowany prostopadle do płyty wierzchniej wiolonczeli

Przedwzmacniacze do skrzypiec, altówek, wiolonczel i innych instrumentów smyczkowych

to są te same przedwzmacniacze, które są używane do nagłaśniania i korekcji brzmienia gitar akustycznych i innych instrumentów akustycznych. Polecam przede wszystkim urządzenia specjalistów od perfekcyjnego brzmienia: L.R.Baggs i Schertler. L.R.Baggs oferuje przedwzmacniacze, które cechuje prostota a ich najbardziej istotną cechą jest niezwykle naturalne, akustyczne, ciepłe brzmienie. Schertler specjalizuje się w rozwiązaniach niezwykle elastycznych, dających możliwość zastosowania w różnej konstrukcji pickupach, o dużym zakresie możliwości kreacji brzmienia. O jednych i drugich przedwzmacniaczach do instrumentów akustycznych znajdziesz informacje na stronie oferta.kisielewski.com.pl.

Wzmacniacze do skrzypiec, wiolonczel i instrumentów smyczkowych dawnych lub etnicznych

to są również te same wzmacniacze, które zaprojektowano jako wzmacniacze do gitar akustycznych. Jest tak dlatego, że we wszystkich instrumentach akustycznych chodzi o to samo, celem jest uzyskanie jak najbardziej naturalnego brzmienia. Takie brzmienie uzyskuje się w sprzęcie audiofilskim najwyższej klasy i w podobny sposób jak taki sprzęt buduje się wzmacniacze do instrumentów akustycznych. Nic dziwnego zatem, że cena takich wzmacniaczy jest wysoka. Wzmacniacze do instrumentów akustycznych firmy Schertler są tymi, w które zapewniają korzystny stosunek jakości do ceny. Tutaj możesz zapoznać się z pełną ofertą wzmacniaczy Schertlera.

Share